لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

آمریکا: رشوه ایران به عراقی ها برای مخالفت با قرارداد امنیتی


ایران بارها اتهام دخالت در امور عراق را رد کرده است. (عکس: AFP)
ایران بارها اتهام دخالت در امور عراق را رد کرده است. (عکس: AFP)

به گفته فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، ایران با دادن رشوه به مقامات عراقی سعی دارد آنها را وادار به مخالفت با قرارداد امنیتی کند که به ارتش آمریکا امکان می دهد پس از پایان سال جاری هم در این کشور بمانند.




این ادعای ژنرال ری ادیرنو که ماه گذشته فرماندهی نیروهایی آمریکایی در عراق را به دست گرفت یکی از شدیدترین اتهاماتی است که واشینگتن تاکنون در زمینه دخالت در امور عراق به ایران وارد کرده است.


ادیرنو این اتهام را که از سوی ایران رد شده است در مصاحبه ای با شماره روز دوشنبه روزنامه واشینگتن پست وارد کرده است. سخنگوی ادیرنو، سرهنگ جیمز هاتن، نیز این اظهارات او را در گفت و گو با خبرگزاری رویترز تایید کرده است.


ادیرنو در مصاحبه خود با اشاره به مجلس عراق می گوید: «ما اطلاع داریم که ایرانی ها با افراد اینجا روابط بسیاری دارند که به سال ها قبل یعنی زمان حکومت صدام بازمی گردد و به عقیده من آنها دارند از این روابط برای اثر گذاشتن بر نتیجه رای گیری در شورای نمایندگان استفاده می کنند.»


ژنرال ادیرنو ادامه می دهد: «ما درباره افرادی گزارش دریافت می کنیم که وارد کشور می شوند تا به نمایندگان پول بدهند که علیه این قرارداد رای بدهند. من هیچ مدرک خاصی در مورد صحت و سقم این مطلب ندارم، اما گزارش های اطلاعاتی حاکی از انجام این کار است.»


بر اساس قرارداد امنیتی ایالات متحده و عراق،‌ نیروهای آمریکایی که اکنون حدود ۱۴۶ هزار سرباز هستند می توانند پس از انقضای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در پایان سال جاری نیز در کشور عراق بمانند.


واشینگتن و بغداد چندین ماه است که روی این قرارداد کار کرده اند و هر دو طرف اعلام کرده اند که به نسخه نهایی آن نزدیک می شوند.


علت تاخیر تصویب این قرارداد تاکنون مسائل حساس سیاسی از جمله تاریخ ترک عراق توسط نیروهای آمریکایی و همین طور امکان محاکمه آنها در دادگاه های عراق در صورت تخلف و ارتکاب جرم بوده است.


مقامات ایرانی که از ابتدا علنا با این قرارداد ابراز مخالفت کرده اند می گویند هدف ایالات متحده از پیشنهاد این قرارداد یافتن جای پای محکمی در منطقه در درازمدت است.


بسیاری از گروه ها و دسته های سیاسی شیعه در عراق از جمله حزب نوری المالکی،‌ نخست وزیر این کشور،‌ با تهران پیوندهایی به قدمت چند دهه دارند، زمانی که این افراد از حکومت صدام حسین به ایران پناه برده بودند.


ایالات متحده نیز ایران را بارها متهم کرده است که در آموزش و تامین بودجه گروه های شبه نظامی عراق که به نیروهای آمریکایی حمله می کنند دست دارد.


ایالات متحده همچنین می گوید این گروه ها به کمک ایران در تدارک عملیات خشونت آمیز پیش از انتخابات منطقه ای عراق هستند.


ایران هم بارها اتهام دخالت در امور عراق و حمایت از شبه نظامیان شیعه را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG