لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

«اولین مقام کویتی پس از ۱۸ سال به عراق می رود»


نوری المالکی همراه با نخست وزیر کویت در جریان سفرش به کویت.(عکس از epa)
نوری المالکی همراه با نخست وزیر کویت در جریان سفرش به کویت.(عکس از epa)
عراق اعلام کرد که نخست وزير کويت پس از ماه رمضان به بغداد سفر می کند، اين نخستين سفر يک مقام بلند پايه کويتی به بغداد پس از حمله عراق به کويت در سال ۱۹۹۰ است.

ياسين مجيد، مشاور رسانه ای نخست وزير عراق روز يکشنبه، ۱۷ شهريور ماه، اعلام کرد که شيخ ناصر المحمد الصباح، نخست وزير کويت برای ديدار با همتای عراقی خود، نوری المالکی، در پايان ماه رمضان (نيمه مهر ماه) به بغداد سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، ياسين مجيد گفته است که نخست وزير کويت قرار است درباره پرداخت غرامت حمله عراق به کويت و گسترش مناسبات دو کشور با همتای خود گفت و گو کند.

اين ديدار که در صورت عملی شدن، سفر بلند پايه ترين مقام کویت به عراق از زمان حمله ارتش عراق به کويت در سال ۱۹۹۰ است قرار بود طی هفته جاری انجام شود اما به دلايلی که اعلام نشد، به بعد از ماه رمضان موکول شد.
  • «نخست وزير کويت قرار است درباره پرداخت غرامت حمله عراق به کويت و گسترش مناسبات دو کشور با همتای خود گفت و گو کند.»
مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق


با این حال تا کنون طرف کویتی این خبر را تایید نکرده است. پيش از اين يک منبع در دفتر نخست وزير کويت به خبرگزاری رويترز گفته بود که شيخ ناصر المحمد الصباح هيچ برنامه ای برای سفر به عراق ندارد، همچنين تاکنون هيچ يک از منابع دولتی کويت خبر انجام سفر بعد از ماه رمضان را تاييد نکرده است.

در حالی که عراق پس از پنج سال جنگ به دنبال بازسازی است، دولت این کشور اميدوار است در مورد بخشی از صادرات نفت خود که بايد به عنوان غرامت به کويت بپردازد، با همسایه جنوبی توافق تازه ای دست يابد.

ارتش عراق در سال ۱۹۹۰ پس از تهاجم به کويت توسط ائتلافی به رهبری آمريکا عقب رانده شد.

بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد، عراق بايد پنج درصد از درآمد نفتی خود را به عنوان غرامت به کويت و کشورهای ديگری که از اين تهاجم زيان ديده اند بپردازد.

عراق تا پايان آوريل گذشته ۲۴.۴ ميليارد دلار غرامت پرداخته است و بايد ۲۸ ميليارد دلار ديگر هم بپردازد.

اکنون کويت می گويد، هرگونه تغيير در پرداخت غرامت بايد توسط شورای امنيت سازمان ملل صورت گیرد.

دولت عراق همچنين روز يکشنبه اعلام کرد که وزير اقتصاد اين کشور برای مذاکره درباره پرداخت غرامت به کويت سفر کرده است.

از زمان حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳، واشينگتن همواره از متحدان عرب خود خواسته است که بدهی های عراق را ببخشند و با عراق روابط سياسی در سطح بالا برقرار کنند.

ملک عبد الله، پادشاه اردن ماه گذشته به عنوان اولين رهبر عرب، پس از حمله آمريکا، به عراق سفر کرد. همچنين ديگر کشورهای عرب هم برای برقراری روابط کامل سياسی با عراق گام هايی برداشته اند.

روز يکشنبه عراق اعلام کرد که عربستان سعودی به زودی سفارت خود را در بغداد بازگشايی می کند اما زمان دقيقی برای آن اعلام نکرد.

امارات متحده عربی هم پيشتر هفت ميليارد دلار بدهی عراق را به طور کامل بخشيده بود.
XS
SM
MD
LG