لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

تلفات ارتش آمریکا در عراق به پایین ترین حد رسید


فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق گفت: خشونت ها در عراق در مجموع به سطح «عادی» کاهش پيدا کرده است. (عکس: AFP)
فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق گفت: خشونت ها در عراق در مجموع به سطح «عادی» کاهش پيدا کرده است. (عکس: AFP)
وزارت دفاع ايالات متحده با انتشار گزارشی اعلام کرد در ماه گذشته ميلادی ۱۱ سرباز آمريکايی در عراق کشته شدند که اين ميزان پايين ترين رقم تلفات نيروهای آمريکايی در مدت يک ماه، از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ است.

این گزارش حاکی است که خونين ترين ماه برای ارتش ايالات متحده پس از حمله به عراق، در ماه نوامبر سال ۲۰۰۴ بوده است که در آن ۱۳۷ سرباز آمريکايی جان باختند.


ماه مه سال جاری نيز در رتبه بندی ماه های کم تلفات در رديف دوم قرار داد. در اين ماه ارتش آمريکا تنها ۱۹ نفر تلفات داد.


از زمان حمله نيروهای آمريکايی به عراق در ماه مارس ۲۰۰۳ تا کنون در مجموع چهار هزار و ۱۲۵سرباز ارتش ايالات متحده آمریکا در عراق کشته شده اند.


کاهش خشونت ها در عراق، از ميانه سال گذشته ميلادی آغاز شد. گرچه در همين مدت ميان در ماه مارس و آوريل ميان نيروهای تحت رهبری آمريکا و شبه نظاميان شيعه عراقی درگيری های خونينی رخ داد.


ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، در مصاحبه ای که روز سه شنبه منتشر شد گفت که خشونت ها در عراق در مجموع به سطح «عادی» کاهش پيدا کرده است.


با اين حال اين فرمانده آمريکايی هشدار داد که اين وضعيت ممکن است با حملاتی که به گفته وی به منظور جلب توجه صورت می گيرد تغيير کند.


به عقيده ژنرال پترائوس، رشته بمگذاری های انتحاری روز دوشنبه بغداد و کرکوک که به کشته شدن ۵۶ نفر انجاميد از اين دست حملات است.


از زمان حمله نيروهای آمريکايی به عراق در ماه مارس ۲۰۰۳ تا کنون در مجموع چهار هزار و ۱۲۵سرباز ارتش ايالات متحده آمریکا در عراق کشته شده اند.

این ژنرال آمریکایی افزود: «اين واقعيت که سطح خشونت به نحو بسيار چشمگيری کاهش پيدا کرده و در دو ماه و نيم گذشته همچنان پايين مانده است از وجود درجه ای از دوام حکايت می کند.»


خبر کاهش تلفات نيروهای آمريکايی همزمان با آغاز عمليات مشترک ارتش ايالات متحده و نيروهای عراقی عليه گروه القاعده در استان دياله اعلام می شود.


در اين عمليات ۵۰ هزار پليس و سرباز عراقی حضور دارند که از سوی نيروهای آمريکايی پشتيبانی اطلاعاتی و لجسيتکی می شوند.


«فرار رهبر القاعده از عراق»


همزمان با کاهش نسبی خشنوت ها در عراق، روزنامه واشینگتن پست در گزارشی به نقل از مقامات امنيتی عراقی و برخی رهبران القاعده نوشت که چندين نفر از رهبران القاعده، عراق را ترک کرده و به افغانستان رفته اند.


به نوشته اين روزنامه، عبدالله الانصاری، يک رهبر القاعده در فلوجه، به واشنگتن پست گفته است: ابو ايوب المصری از طريق ايران به افغانستان رفته است.


با اين حال، سرهنگ استيون بويلان، سخنگوی ژنرال پترائوس در واکنش به اين گزارش گفته است که ايالات متحده آمریکا نمی تواند مکان المصری را تاييد کند.


جمهوری اسلامی ایران به این گزارش واکنشی نشان نداده است.


XS
SM
MD
LG