لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

حمله انتحاری به تظاهرات کردهای عراقی


کرکوک بارها مورد حملات انتحاری قرار گرفته است. (عکس: AFP)
کرکوک بارها مورد حملات انتحاری قرار گرفته است. (عکس: AFP)

مقام های عراقی اعلام کردند که در پی حمله يک بمبگذار انتحاری در شهر کرکوک، در شمال عراق، دست کم ۱۱ نفر کشته و بيش از ۵۰ نفر زخمی شدند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از يک افسر پليس عراقی گزارش داد که اين بمبگذار، کمربند انفجاری خود را در ميان کردهايی که برای اعتراض به پيش نويس انتخابات شوراهای استانی گرد آمده بودند، منفجر کرده است. اين پيش نويس هم اکنون در پارلمان اين کشور در دست بررسی است.


کردهای عراق با فرمولی که در شورای استانی کرکوک اجرايی می شود و قدرت را در ميان ترکمان ها، اعراب و کردها تقسيم می کند، مخالفند.


اعضای شورای رياست جمهوری عراق، که متشکل از جلال طالبانی، رييس جمهوری کرد و دو معاون شيعه و سنی وی هستند، روز پنجشنبه با بيان اين که پيش نويس تهيه شده دارای « تخلفات آيين نامه ای و قانون اساسی » است، آن را وتو کردند.


با اين حال کردها از اين بيم دارند که در بازبينی اين پيش نويس نيز خواسته های آنها متحقق نشود. پارلمان عراق اين پيش نويس را هفته گذشته از تصويب گذرانده بود. در مخالفت با اين پيش نويس برخی گروه های شيعه نيز کردها را همراهی می کنند.


کردها کرکوک را متعلق به کردستان عراق می دانند. تسلط بر اين استان نفت خيز برای کردهای عراق از اهميت حياتی برخوردار است.



کردها کرکوک را متعلق به کردستان عراق می دانند. تسلط بر اين استان نفت خيز برای کردهای عراق از اهميت حياتی برخوردار است.

وتوی اين پيش نويس به احتمال بسيار انتخابات را در ۱۸ استان عراق که برای روز نخست اکتبر برنامه ريزی شده بود، به تعويق خواهد انداخت.


دولت آمریکا اصرار دارد که اين انتخابات هرچه زودتر برگزار شود چرا که واشينگتن معتقد است اين انتخابات گام مهمی در ايجاد آشتی ملی در عراق است.


اين حمله انتحاری در حالی صورت گرفته است که بر پايه گزارش ها، برای جلوگيری از درگيری احتمالی ميان کردها، ترکمان ها و اعراب، تدابير شديد امنيتی در محل وجود داشته است.


انفجار سه بمب در شهر کاظمیه


در همین حال پليس عراق اعلام کرد که روز دوشنبه بر اثر انفجار سه بمب در شهر کاظميه (شمال بغداد) دست کم ۲۴ نفر کشته و ۷۲ نفر زخمی شدند.


اين انفجارها در حالی رخ داده است که به مناسبت وفات موسی کاظم، امام هفتم شيعيان، انبوهی از زائران شيعه به کاظميه روانه شده اند.


پليس عراق می گويد: «بر پايه شواهد اوليه، هر سه انفجار ناشی از حمله های انتحاری بوده که از سوی سه زن صورت گرفته است.»


از آنجا که زنان کمتر مورد سو ظن نيروهای امنيتی قرار می گيرند شبکه القاعده مستقر در عراق در ماه های اخير زنان بيشتری را برای حمله های انتحاری به خدمت گرفته است.


اين انفجارها در منطقه کراده بغداد رخ داده است. اين منطقه در مسير عبور زائران به حرم امام هفتم شيعيان قرار دارد.


روز يکشنبه نيز افراد مسلح هفت زائر شيعه را که راهی مرقد امام هفتم شيعيان بودند را هدف گرفته و از پای در آوردند.


با اين که دامنه خشونت ها در عراق به پايين ترين ميزان خود در چهار سال گذشته رسيده است، اما ارتش ايالات متحده می گويد: «انتظار می رود شورشيان عراقی والقاعده برای جلب توجه رسانه ها و برای توجه رسانه ها و برای نشان دادن اينکه هنوز قدرت عملياتی دارند، دست به حملات عمده ای بزنند.»


XS
SM
MD
LG