لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

انفجار در بغداد ۵۱ کشته برجای گذاشت


انفجار روز سه شنبه دهها کشته برجای گذاشت.
(عکس از EPA)
انفجار روز سه شنبه دهها کشته برجای گذاشت. (عکس از EPA)

در يکی از مرگبارترين بمب گذاری ها طی ماههای اخير، انفجار يک اتومبيل بمبگذاری شده در یک بازار شلوغ در بغداد دست کم‪ ۵۱‬کشته و ‪ ۷۵‬زخمی بر جای گذاشت.


مقام های پليس عراق می گويند: اين بمب در يک کاميون جاسازی شده بود که در کنار يک مينی بوس در منطقه عمدتا شيعه نشين الحريه، بغداد منفجر شد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، اين انفجار در ساعت پر رفت و آمد مردم به هنگام بازگشت به خانه هايشان رخ داده است و به گفته مقام های پليس در این انفجار دست کم ۵۱ نفر کشته و ۷۵ نفر زخمی شده اند که تعدادی از آنها را کودکان و زنان تشکيل می دهند.


در حالی انفجار روز سه شنبه دهها کشته برجای گذاشت که چند هفته پيشتر منابع ارتش آمريکا در عراق اعلام کرده بودند که ميزان خشونت در عراق به پايين ترین سطح طی چهار سال اخير رسيده است.


در همین حال، يک منبع امنيتی نيز گفته است: انفجار روز سه شنبه باعث آتش سوزی دست کم ۲۰ مغازه و ويرانی چندين ساختمان شده است. همچنين دهها خودرو در آتش سوختند و برق اين منطقه نيز قطع شد.


مقامات آمريکا گروههای سنی وابسته به القاعده در عراق را مسئول بمبگذاری ها و انفجارهای انتحاری در بغداد طی سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ می دانند. طی اين دو سال ميزان خشونت در بغداد به بالاترين سطح رسیده بود.


بغداد از زمان برقرار آتش بس ميان نيروهای امنيتی و شبه نظاميان وابسته به مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه عراقی، در دهم ماه مه تا کنون به طور نسبی آرام بوده است.


مقامات نظامی آمريکا کاهش ميزان خشونت ها در عراق را به استراتژی تازه آمريکا در افزايش نيروها نظامی در اين کشور نسبت می دهند.


بهبود وضعيت امنيتی در عراق اين امکان را به وزارت دفاع آمريکا داده است تا بخش از نيروهای نظامی اين کشور را از عراق خارج کند.


تا پايان ماه ژوئيه ۲۰ هزار نيروی نظامی آمريکا عراق را ترک خواهند کرد و تعداد نيروهای نظامی اين کشور در عراق به ۱۴۰ هزار نفر تقليل خواهد يافت.


انفجار روز سه شنبه در يک بازار بغداد يکی از مرگبار ترين بمبگذاری ها از ماه مارس تاکنون بوده است.


عمليات انتحاری يک زن در يکی از بازارهای بغداد در ماه آوريل گذشته ۹۹ کشته برجای گذاشته بود.


مقام های عراقی و امريکايی می گويند القاعده در عراق در حال شکست است، ولی اين گروه همچنان يک تهديد است.

تغییر مکان پارلمان عراق


در همین حال، خالد شيخ عطيه، معاون ریيس پارلمان عراق، روز سه شنبه گفت: از اول سپتامبر سال جاری ميلادی، جلسات پارلمان در ساختمان پارلمان ملی، محل تشکيل جلسه پارلمان عراق در زمان صدام حسين، رییس جمهوری سابق عراق، برگزار خواهد شد.


به گزارش رسانه های غربی اين اقدام در راستای تلاش دولت عراق برای جلب اعتماد عمومی نسبت به بهبود اوضاع امنيتی در آن کشور صورت گرفته باشد.


پارلمان ملی عراق در سال ۲۰۰۳ و در پی سرنگونی صدام حسين، به آتش کشيده و غارت شد. اين ساختمان بتدريج بازسازی شده است


XS
SM
MD
LG