لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

انفجارها در عراق دست کم ۴۰ کشته برجای گذاشت


در انفجارهای روز پنجشنبه دهها نفر کشته شدند.
(عکس از AFP)
در انفجارهای روز پنجشنبه دهها نفر کشته شدند. (عکس از AFP)

مقام های عراقی می گويند در اثر دو انفجار در روز پنجشنبه بيست و ششم ژوئن در اين کشور دست کم چهل نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند.


در يک عمليات انتحاری در استان الانبار در محل نشست شوراهای محلی ضد القاعده در عراق، دست کم ۲۰ نفر کشته شدند. سه سرباز آمريکايی به همراه دو مترجم نيز در اين انفجار کشته شدند. طی هفته جاری تاکنون يازده سرباز آمريکايی کشته شده اند.


در همین حال، انفجار يک خودروی بمبگذاری شده در يک خيابان شلوغ شهر موصل، در شمال عراق، در نزديکی استانداری استان نينوا، بيش از ۱۸ کشته و ۸۰ مجروح برجای گذاشت.


این انفجار لحظاتی پس از خروج دورعيد کشمولا، استاندار نينوا، از دفتر خود به وقوع پيوست. به استاندار در اين حادثه آسيب نرسيده است و مقامات محلی از انفجار روز پنجشنبه به عنوان اقدامی احتمالی برای ترور استاندار سخن گفته اند.


براساس گزارش نيروهای آمريکايی ميزان خشونت ها در عراق به طور چشم گيری نسبت به چهار سال گذشته کاهش يافته است، ولی طی هفته های اخير به ويژه در اطراف موصل انفجارهایی رخ داده است.


نيروهای آمريکايی از موصل به عنوان آخرين پايگاه نيروهای سنی وابسته به القاعده در مناطق شهری عراق ياد می کنند.


ارتش آمريکا نيروهای القاعده را مسئول انفجار محل نشست رهبران قبايل عرب سنی در استان الانبار در شمال بغداد می داند.


مظهر مشاويه، رهبر يکی از قبايل، به همراه کمال ابو سالم، رييس شورای شهرستان، نيز در ميان کشته شدگان هستند.


استان الانبار پيش از آغاز عمليات نيروهای امريکايی در دو سال گذشته پايگاه امن نيروهای القاعده در عراق محسوب می شد.


در اواخر سال ۲۰۰۶ رهبران قبايل عرب سنی منطقه که از اقدامات القاعده در کشتار غير نظاميان به تنگ آمده بودند با تشکيل شوراهای محلی به همکاری با نيروهای آمريکايی پرداختند. اين تحول باعث شد تا نيروهای القاعده به سمت شمال و استان نينوا فرار کنند.


خشونت ها در استان الانبار به طور چشم گيری کاهش يافته است و براساس جدول زمانبدی شده قرار است روز شنبه تامين امنيت آن به نيروهای عراقی واگذار شود. الانبار نخستين استان سنی نشين عراق خواهد بود که نيروهای اين کشور وظيفه برقراری امنيت را در آن برعهده می گيرند.


الانبار دهمين استان از ۱۸ استان عراق خواهد بود که نيروهای عراق کنترل آن را در دست خواهند گرفت. ۹ استان پيشين عراق به مناطق کرد نشين و شيعه نشين تعلق داشتند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، طی ماه جاری تاکنون ۲۹ سرباز آمريکايی کشته شده اند، اين در حالی است که در ماه مه ۱۹ سرباز آمريکايی کشته شده بودند. از زمان حمله امريکا به عراق تاکنون ۴ هزار و ۱۰۰ سرباز آمريکايی کشته شده اند.


XS
SM
MD
LG