لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

سفر غیر منتظره وزیر امور خارجه آمریکا به عراق


سفر خانم رايس به عراق در زمانی صورت می گيرد که آمريکا و عراق در حال مذاکره بر سر قراردادی بلند مدت هستند.(عکس: EPA)
سفر خانم رايس به عراق در زمانی صورت می گيرد که آمريکا و عراق در حال مذاکره بر سر قراردادی بلند مدت هستند.(عکس: EPA)

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه برای ديدار با مقام های عراقی و فرماندهان ارتش آمريکا به طور غير منتظره وارد بغداد شد.



سفر خانم رايس به عراق در زمانی صورت می گيرد که آمريکا و عراق در حال مذاکره بر سر قراردادی بلند مدت هستند که به موجب آن نيروهای ايالات متحده آمريکا پس از پايان سال جاری همچنان در عراق باقی می مانند.

مهلت قانونی آمريکا که از سوی سازمان ملل متحد برای حضور نظامی در عراق تعيين شده است، دسامبر امسال به پايان می رسد و اين کشور از يک سال پيش در حال مذاکره با دولت عراق برای توافق بر سر يک پيمان امنيتی است.


مقام های عراقی می گويند که اين قرارداد در مراحل پايانی خود است، ولی کاخ سفيد آمريکا اعلام کرده که معاهده ميان دو کشور هنوز کامل نشده است.


بغداد خواستار آن است که در اين قرارداد، «افق زمانی» مشخصی برای خروج نيروهای آمريکايی از عراق گنجانده شود.


مهلت قانونی آمريکا که از سوی سازمان ملل برای حضور نظامی در عراق تعيين شده است، دسامبر امسال به پايان می رسد و اين کشور از يک سال پيش در حال مذاکره با دولت عراق برای توافق بر سر يک پيمان امنيتی است.

موضوعات ديگری نيز مانند مستثنی شدن نيروهای آمريکايی از قوانين عراق و وضعيت زندانيان در اختيار ارتش ايالات متحده آمريکا ميان واشينگتن و بغداد مورد بحث است.


در همین ارتباط، در ماه ژوئيه، معاون رييس مجلس عراق به خبرگزاری رويترز گفته بود که قانونگذاران اين کشور هر گونه شرطی در اين زمينه را وتو خواهند کرد.


هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، نیز در روز يازدهم سپتامبر در اظهار نظر صريحی خواستار ارائه جدول زمان بندی روشنی از سوی ايالات متحده آمريکا برای خروج ارتش اين کشور از عراق شد.


آقای زيباری گفته بود: توافق از جمله در خصوص زمان بندی خروج، «بسيار نزديک» است و احتمالا در اوايل ماه سپتامبر به پارلمان عراق ارائه می شود.


وی افزود: «گفت و گو ها هم اکنون در جريان است و پيشرفت زيادی حاصل شده و توافق نزديک است.»


به گفته آقای زيباری، توافقنامه امنيتی عراق با آمريکا جايگزين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد خواهد شد که حضور آمريکا را در کشورش مشروعيت می بخشد.


پيشتر، برخی از نمايندگان عراق اعلام کرده بودند که بر سر خروج نظامی آمريکا از خاک کشورشان تا اکتبر ۲۰۱۰ به يک توافق دوجانبه نزديک شده اند، اما مقامات آمريکا تاکيد کرده اند که هنوز تاريخی تعيين نشده است.


گزارش های رسيده حاکی است که رهبران عراقی اکنون با اطمينان بيشتری از توانايی خود برای تامين امنيت اين کشور سخن می گويند و اين در حالی است که نگرانی از ادامه خشونت ها همچنان ادامه دارد.


توافقنامه آمريکا و عراق که مذاکرات آن در جريان است، مورد مخالفت شديد ايران قرار گرفته است.


ايران اعلام کرده که حضور نظامی طولانی مدت آمريکا در عراق، تهديدی برای امنيت تهران است.


اما خرداد ماه گذشته، نوری المالکی، نخست وزیر عراق، در سفر به ايران و ديدار با رهبران تهران اعلام کرد که اجازه نخواهد داد، عراق پايگاهی برای حمله به ايران شود.


XS
SM
MD
LG