لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

برژینسکی: اسرائيل از تشويق به ايجاد درگيری با ايران دست بردارد


زبيگنيو برژينسکی. (عکس: CTK)
زبيگنيو برژينسکی. (عکس: CTK)
زبيگنيو برژينسکی، مشاور اسبق امنيت ملی ايالات متحده آمريکا، در مصاحبه ای با روزنامه اسرائیلی هاآرتص می گويد که اسرائيل با اصرار برای متقاعد کردن آمريکا به درگیری نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ايران، به مناسبات ميان خود و آمريکا لطمه می زند.

برژینسکی معتقد است ، در دولت بعدی آمريکا، ممکن است ادامه چنين تلاشی به شدت زيانبار باشد، تا حدی که مناسبات استراتژيک و ديرپای اسرائيل- آمريکا را با بحران روبرو کند.


زبيگنيو برژينسکی می گويد: «وقت آن رسيده که اسرائيل از سياست تشويق آمريکا به ايجاد درگيری با ايران دست بردارد زيرا واشینگتن و دولتمردان بعدی آمريکا تمايلی به آمدن به اين عرصه ندارند. در ضمن اگر حمله ای عملی شود، نتايج مصيبت باری خواهد داشت و آمريکا را از اسرائيل دور خواهد کرد.»


برژينسکی دراواخر دهه هفتاد ميلادی و اوجگيری انقلاب ايران و رياست جمهوری جيمی کارتر، مشاور امنيت ملی آمريکا بود.


زبيگنيو برژينسکی درمصاحبه با روزنامه «هاآرتص» می گويد: «سياست سال های اخير اسرائيل برای اینکه آمريکا را در چالش با ايران، به هر قيمت که شده درکنار خود نگاه دارد -اگر بخواهد با اصرار سران اسرائيل در دولت بعدی آمريکا نيز ادامه يابد- برای مناسبات طرفين خوب نيست. این امر می تواند رنجش هائی برای طرف اسرائيلی به وجود آورد. همانگونه که، تا حدی هم بعد از حمله به عراق بین دو کشور فاصله افتاد.»


«عواقب فاجعه آور حمله به ایران»


زبيگنيو برژينسکی دراين مصاحبه که دوشنبه هشتم دسامبر، هجدهم آذر در «هاآرتص» منتشرشده، با اشاره به اين که باراک اوباما نيز همواره گفته است «گزينه نظامی می تواند مطرح باشد»، می گويد: «براين باور نيستم که آن‌چه آمريکا اين را می گويد عين همان چیزی باشد که اسرائيل می گويد.»


وی می افزاید: « فکرنمی کنم که آمريکا به راستی برای يک گزينه نظامی واقعی درمورد ايران، برنامه ای داشته باشد. آمريکا نيز می داند که اسرائيل نمی تواند تمامی تاسيسات هسته ای ايران را منهدم کند و حمله احتمالی اسرائيل تنها ممکن است موجب کند شدن آهنگ پيشرفت به جلوی برنامه های اتمی ايران شود.»


زبيگنيو برژينسکی می گويد، بايد اين را هم درنظرگرفت که چنين حمله ای چه عواقب فاجعه باری دارد، که تقويت بنيادگرايان (درمنطقه) و ايجاد نوعی پيوستگی درميان میليون ها ايرانی با سران حاکم بر ايران ازعواقبی است که کسی نمی خواهد بوجود آيد.


زبيگنيو برژينسکی می گويد: «حتی يک نگاه به نقشه جغرافيا نشان می دهد که اسرائيل بدون همراهی آمريکا نمی تواند حمله کارسازی انجام دهد.»


زبيگنيو برژينسکی می گويد: «حتی يک نگاه به نقشه جغرافيا نشان می دهد که اسرائيل بدون همراهی آمريکا نمی تواند حمله کارسازی انجام دهد.»


زبيگنيو برژينسکی توصيه می کند که اسرائيل به آمريکا امکان دهد از راه های ديگر، موجب بازداشتن ايران از اصرار در طرح های اتمی شود و يا دست کم سرعت پيشرفت آنرا کاهش دهد و گذر ايران از هر مرحله اتمی را با تاخير موثر روبرو کند.


زبيگنيو برژينسکی که درانعقاد قرارداد صلح اسرائيل و مصر در«پيمان کمپ ديويد» نقش مهمی ايفا کرده بود، دراين مصاحبه، برای استقرارصلح ميان اسرائيل با فلسطيني ها و اعراب، از «تقويت قوای ناتو درمنطقه» حمايت می کند.


زبيگنيو برژينسکی از سوی مرکز آکادميک «سبان» در موسسه «بروکينگز» در واشینگتن، برای سخنرانی دعوت شده بود.


موسسه «سبان» هفته گذشته به دولت بعدی آمريکا توصيه کرد که از دريچه گفت و شنود با ايران مشکلات سی ساله مناسبات واشینگتن- تهران و معضل هسته ای ايران را حل کند.


زبيگنيو برژينسکی درحاشيه سخنرانی درموسسه «سبان» درمصاحبه ای اختصاصی با روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» سخن گفت.


او درسن ۸۰ سالگی هنوزيکی ازچهره های فعال واشنگتن، و هنوز ازرقيبان ايدئولوژيک دکتر هنری کيسينجر، وزيرخارجه اسبق آمريکا محسوب می شود. برژينسکی از مشاوران کمپين باراک اوباما در ماه های اخير بوده است.


XS
SM
MD
LG