لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

سولانا: ۱+۵ منتظر پاسخ رسمی ایران است


خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می گوید هنوز منتظر پاسخ رسمی ایران است.
عکس از:AFP
خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می گوید هنوز منتظر پاسخ رسمی ایران است. عکس از:AFP

خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می گوید به نمایندگی از کشورهای 1+5 دو بسته پیشنهاد به ایران ارائه کرده و امیدوار است تهران تا پایان سال به این پیشنهادها «پاسخ رسمی» بدهد.


به گزارش خبرگزاری های ایران، آقای سولانا در دیدار با جمعی از خبرنگاران ایرانی، گفت:« زمانی که در تهران بودم دو سند را در اختيار مقامات ايران قرار دادم که يکي از اين اسناد به روز شده بود و برنامه‌ای برای همکاری بين ايران و جامعه بين المللی بود. سند دوم جدول زماني ورود سريع به مذاکرات کامل و همه جانبه بود که بسيار واضح و شفاف بود و هنوز هم منتظر دريافت پاسخ رسمي به اين دو سند هستيم و اميدواريم تا پايان سال جاري پاسخ را دريافت کنيم ».


خاویر سولانا در خردادماه سال جاری برای مذاکراه با مقامات ایران به تهران سفر کرد و برای ترغیب ایران به توقف غنی سازی اورانیوم به نمایندگی از شش قدرت بزرگ جهان؛ آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان ، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، بسته مشوق های اقتصادی و تکنولوژیکی را به مقام های ایرانی ارائه کرد.


از آن زمان تاکنون ایران به طور رسمی به این بسته پیشنهادی پاسخی رسمی نداده است.


آقای سولانا همچنین در جمع خبرنگاران، از احتمال دیدار خود با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در هفته آینده و در بروکسل خبر داده است.


این در حالی است که پيمان جبلي ، معاون رسانه‌ ا ي دبير شوراي عالي امنيت ، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است که آقای جلیلی به بروکسل نمی رود و فقط از طریق ویدئو کنفرانس در نشست منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌ ا ي در پارلمان اروپا سخنراني مي‌كند .


  • « روسيه مدت طولاني است که اورانيوم غني شده در اختيار نيروگاه قرار نداد و وقتيارائه اورانيوم آغاز شد اين کار طي توافقي با ما انجام شد. بنابراين جامعه جهانيتلاش هاي ديپلماتيکشان را انجام دادند و اروپايي ها ، چينيها، امريکايي ها و روس هاهمگي توافق کردند که اورانيوم غني شده که مورد نياز نيروگاه بوشهر را تامين کنند.»

خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا


تامین سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر


آقای سولانا همچنین در این دیدار گفته است تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه با توافق شش قدرت جهانی صورت گرفته است.


مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:« روسيه مدت طولاني است که اورانيوم غني شده در اختيار نيروگاه قرار نداد و وقتي ارائه اورانيوم آغاز شد اين کار طي توافقي با ما انجام شد. بنابراين جامعه جهاني تلاش هاي ديپلماتيکشان را انجام دادند و اروپايي ها ، چيني ها، آمريکايي ها و روس ها همگي توافق کردند که اورانيوم غني شده مورد نياز نيروگاه بوشهر را تامين کنند . »


روسيه در سال ۱۹۹۵ توافق کرد تا کار ساخت نيروگاه اتمی بوشهر را انجام دهد. بر اساس قرارداد اوليه، نيروگاه بايد در سال ۲۰۰۰ تکميل می شد ، ولی زمان راه اندازی آن تاکنون به تعویق افتاده است. روسیه از اوایل سال جاری سوخت مورد نیاز این نیروگاه را به بوشهر اراسال کرده است.


خاویر سولانا همچنین گفت که قدرت های جهانی با توليد برق و انرژي در ايران از طريق ابزارهاي هسته اي مشکلي ندارند و آن را حق ایران می دانند.


مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر ضرورت «شفاف سازی» در برنامه هسته ای ایران گفت:« ادامه غني سازي اورانيوم که اقدام پر هزينه اي است و جايي هم براي استفاده از آن وجود ندارد موضوع اي است که بايد درباره آن منطقي برخورد کرد.»


شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون طی پنج قطعنامه از ایران خواسته تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با نادیده گرفتن این قطعنامه ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است و می گوید : تعلیق غنی سازی اورانیوم «خط قرمز» این کشور است و هرگز به آن تن نخواهد داد.


با این حال، آقای سولانا گفت: «اگر شما [مقام های ایرانی] فریز (توقف غنی سازی) را انجام دهید می توانیم در باره پرونده هسته ای ایران وارد مذاکرات شویم.»


مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که ایران در مسیر مذاکرات باید «تضمین عینی» بدهد که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز و برای تولید انرژی است.


آقای سولانا راه حل مناقشه هسته ای ایران را «توقف غنی سازی و همکاری با جامعه بین المللی دانست» که از این طریق ایران تکنولوژی لازم برای تولید انرژی هسته ای را کسب خواهد کرد.


کشورهای غربی ایران را متهم می کنند، که در صدد است تا در پوشش برنامه هسته ای برای تولید انرژی، به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست یابد .


ایران این اتهام را رد می کند و می گوید برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است و تهران به تعهدات بین المللی خود در این زمینه پایبند است.


XS
SM
MD
LG