لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

سولانا: به زودی با ایران تماس می‌گیریم


خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از امکان برقرار تماس‌ها با ایران در آینده نزدیک، با امید دستیابی به راه حلی برای مسئله هسته‌ای تهران خبر داد.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در حاشیه نشست مشترک روسیه و اتحادیه اروپا در نیس فرانسه، با خبرگزاری رویترز گفتگو می‌کرد، گفت که احتمالاً با هدف از سرگیری مذاکرات، تماس‌هایی مانند آنچه میان معاون او و معاون سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌ای ایران در تابستان گذشته انجام شد، به زودی برقرار می‌شود.



وی تأکید کرد که این تماس‌ها به شرط آنکه «منتج به روشن شدن برخی مسائل پیچیده شود»، می‌تواند راه را برای مذاکرات آینده با سعید جلیلی هموار کند.


گفته‌های این دیپلمات ارشد اروپایی یک روز پس از آن منتشر می‌شود که نمايندگان سياسی کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در مذاکرات خود در پاريس، بر ادامه رايزنی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران تأکيد کردند.


وزارت امور خارجه فرانسه در پایان این نشست، بيانيه کوتاهی منتشر کرد، اما بدون ارائه توضيحی روشنی درباره اقدامات آتی اين گروه، تنها به این موضوع اکتفا کرد که «شش قدرت به گفت وگوهای خود در هفته‌های آينده ادامه خواهند داد».


در بيانيه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است:« اين نشست به شرکت‌کنندگان اين فرصت را داد تا وضعيت موجود و گام‌های بعدی را مورد بحث قرار دهند.»


آقای سولانا که از سوی شش قدرت جهانی، تاکنون مذاکرات بی‌نتیجه‌ای را درباره موضوع هسته‌ای تهران با مقامات ایرانی برگزار کرده است، در مورد این نشست نیز به رویترز گفت: «هنوز هیچ تصمیم ویژه‌ای اتخاذ نشده است.»


رسانه‌های ایران هفته گذشته خبر داده بودند که خاویر سولانا در نامه‌ای به دولت ايران، خواستار گفت وگوی تازه با تهران شده است.


با این حال حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در واکنش به موضوع اين نامه گفت: پيشنهادهای خاوير سولانا تکراری است و با پيشنهادهای قبلی تفاوتی ندارد.


فرانسه، بريتانيا، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، طی دو سال اخیر کوشیده اند تا ايران را به توقف فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم ترغیب کنند.


این کشورها خرداد ماه گذشته یک بسته حاوی مشوق‌های اقتصادی و فنی را برای ترغیب ایران به متوقف کردن غنی سازی اوارنیوم به تهران ارائه کردند. اما تهران تاکنون پاسخ روشنی به این بسته نداده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تاکنون طی پنج قطعنامه از ايران خواسته‌است تا فعاليت‌های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند اما ايران با سرپيچی از اين درخواست برنامه غنی‌سازی خود را توسعه داده است.


به دليل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته‌ای و ساخت سلاح اتمی، کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که با ادامه اين فعاليت‌ها درصدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته‌ای است.


ايران با رد اين اتهام، همواره برنامه هسته‌ای خود را صلح آمیز وهدف از پیشبرد آن را تولید برق می‌خواند.


XS
SM
MD
LG