لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

حمله انتحاری در نزدیکی محل برگزاری کنفرانس آشتی ملی عراق


در سه روز گذشته دو حمله انتحاری در بغداد صورت گرفته است. عکس تزئینی است.
در سه روز گذشته دو حمله انتحاری در بغداد صورت گرفته است. عکس تزئینی است.

وزارت کشور عراق روز سه شنبه اعلام کرد که بر اثر حمله انتحاری در غرب بغداد دست کم ۲۸ نفر کشته و ۲۸ نفر زخمی شده‌اند.

مقام‌های عراقی می‌گويند بمب در نزديکی ساختمانی دولتی منفجر شده که محل برگزاری کنفرانسی برای آشتی ملی بوده است.


اين انفجار سه روز پس از آن اتفاق افتاد که نوری المالکی، نخست وزیر عراق از رهبران قبايل عراق خواست به دولت وی به پيوندند.

مقام‌های عراقی در مورد هويت کشته‌شدگان ابراز نظری نکرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، نوری المالکی گفت که در اين کنفرانس رهبران قبايل مختلف عرب، کرد و ترکمن شرکت داشتند.

نوری المالکی افزود که بر قراری امنيت در عراق اين فرصت را به وجود آورده است که رهبران اين قبايل از نقاط مختلف عراق برای مذاکرات صلح و آشتی ملی به بغداد بيايند.

تاکنون گروه و يا فردی مسئوليت اين حمله انتحاری بر عهده نگرفته است.

محمود عثمان، يکی از نمايندگان کرد در پارلمان عراق در مورد برگزاری نشست مصالحه ملی به سی ان ان گفت: من معتقدم که نوری المالکی از اين نشست برای تبليغات انتخاباتی به نفع خود استفاده می‌کند.

اين قانون‌گذار کرد افزود که من فکر می‌کنم کردها از مصالحه ملی در عراق استقبال می‌کنند، ولی اين امر بايد بر اساس قانون و يا طرحی باشد که تمامی طرفين بر سر آن توافق کنند.

مسئولان عراقی روز يک‌شنبه نيز اعلام کردند که در حمله‌ای انتحاری به يکی از مراکز پليس بغداد دست‌کم ۲۸ نفر کشته و ده‌ها نفر نيز مجروح شده‌اند.

در اين حمله گروهی از نيروهای در حال آموزش و ماموران پليس که به صف ايستاده بودند تا وارد آموزشگاه پليس شوند هدف قرار گرفتند.

به گفته مسئولان عراقی، اين بمب‌گذار انتحاری، سوار بر دوچرخه يا موتورسيکلت، به طرف صف افراد پليس رفته و ضامن انفجار را کشيده است.

اين حملات انتحاری در حالی صورت می گيرد که مقامات نظامی آمريکايی روز يکشنبه اعلام کردند که تا شش ماه آينده يعنی تا اواخر شهريور ماه سال آينده، ۱۲ هزار نفر از سربازان خود را از عراق خارج می‌کنند.

خروج اين تعداد نيرو از عراق اولين مرحله از خروج کامل سربازان آمريکايی از اين کشور است که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، وعده آن را داده است.

خروج اين ۱۲ هزار سرباز، تعداد نيروهای آمريکايی مستقر در عراق را به ۱۲۸ هزار نفر کاهش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG