لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۶

تشدید تدابیر امنیتی در آستانه عاشورا در کربلا


عزاداران در کربلا
عزاداران در کربلا
دولت عراق در آستانه روز عاشورا، تدابير امنيتی را در شهر کربلا تشديد کرده و دهها هزار نفر از نیروهای امنیتی را مامور حفاظت عزاداران ماه محرم کرده است.

به گزارش رویترز، انتظار می رود بیش از یک میلیون عزادار روز یکشنبه برای برگزاری مراسم عاشورا در کربلا گردهم آیند.

صدها نفر از ماموران زن نیز عزاداران زن را مورد بازرسی بدنی قرار می دهند، چرا که در گذشته برخی از بمب گذاران مواد منفجره را زیر چادر مخفی کرده بودند.

در همین حال یک روز مانده به برگزاری آیین‌های عزاداری روز عاشورا، انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در شرق بغداد، سه نفر را به کام مرگ برد و زخمی شدن ۱۶ تن دیگر را در پی داشت.

گزارش آسوشیتدپرس از بغداد حاکی از آن است که این بمب‌گذاری که زائران شیعه در کربلا را هدف قرار داده بود، در نزدیکی یک محل توزیع غذا و نوشیدنی نذری میان عزاداران امام سوم شیعیان رخ داده است.

انفجار این بمب کنار جاده‌ای در حالی است که روز جمعه نیز در انفجار بمب در دو شهر بغداد و حله، مرکز استان بابل عراق، دست‌کم ۲۷ نفر جان خود را از دست دادند.

به گفته مقام‌های عراقی روز جمعه در انفجار دو بمب در مرکز شهر حله دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ۷۴ تن دیگر زخمی شدند؛ شهر حله در ۹۵ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد.

این دو بمب در ترمینالی منفجر شد که انبوهی از زائران از آنجا برای شرکت در مراسم عاشورا راهی کربلا بودند.

ساعاتی بعد نیز در یک مراسم تشییع جنازه در یک محله شیعه‌نشین بغداد، بمبی منفجر شد که به کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن ۳۳ نفر دیگر انجامید. این در حالی است که روز پنج‌شنبه نیز بمب دیگری در این شهر منفجر شده بود که در پی آن پنج زائر شیعه که راهی کربلا بودند کشته و ۱۸ نفر دیگر زخمی شدند.

همچنین بر اساس اعلام پلیس شهر کربلا، در این شهر نیز روز پنج‌شنبه در دو کیلومتری بارگاه امام حسین بمبی منفجر شد، که هشت زخمی برجای گذاشت.

این بمب‌گذاری‌ها گرچه به اندازه سال‌های پیش مرگبار نبوده، اما به این نگرانی دامن زده است که مراسم سوگواری امسال نیز ممکن است هدف حمله‌های خونین قرار گیرد.
XS
SM
MD
LG