لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

۱۶هزار عراقی در سال ۲۰۰۶ کشته شدند


تظاهرات هواداران صدام حسین پس از اعدام وی
تظاهرات هواداران صدام حسین پس از اعدام وی

مقامات عراقی، روز دوشنبه اول ژانويه، تعداد کشته شدگان در عراق را طی سال گذشته، ۱۶هزار و ۲۷۳ نفر اعلام کردند. اکثر این کشته شدگان غیرنظامی بودند.


در سال ۲۰۰۶ بارها سازمان ها و رسانه ها آمارهای متفاوتی در مورد کشته شدگان عراقی ارائه دادند.


سازمان ملل اعلام کرده بود که هر روز ۱۰۰ عراقی کشته می شوند. طبق محاسبات این سازمان، در يک سال، تعداد کشته شدگان بايد حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر باشد.


خبرگزاری آسوشيتدپرس ، با جمع زدن آمار کشته شدگان در عراق، که در رسانه ها، به طور روزانه اعلام می شود، به رقم ۱۳هزار و۷۳۸ کشته در سال ۲۰۰۶ رسيده است.


طبق گزارش این خبرگزاری، آمار وزارتخانه های بهداشت، دفاع و کشور نشان می دهد که ۱۴هزار و ۲۹۸ غيرنظامی و ۱۳۴۸ مامور پليس و سرباز عراقی در خشونت های سال گذشته جان باختند.


به گزارش خبرگزاری ها، خشونت در عراق در نخستین روزهای سال جدید میلادی همچنان ادامه دارد.


آسوشيتدپرس می افزايد به دنبال کشته شدن شش عراقی، در پی حمله نظاميان آمريکايی به مقر يک سياستمدار برجسته عراقی، تظاهراتی در روز دوشنبه صورت گرفت.


اين سياستمدار از سوی ارتش آمريکا متهم به پناه دادن به اعضای القاعده شده بود و به گفته ارتش آمريکا تمامی کشته شدگان تروريست بودند.


آسوشيتدپرس:سنی ها از اعدام شتابان صدام حسين و فريادهای هواداران مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه، که در هنگام اعدام صدام حسين فرياد میزدند « مقتدا مقتدا» به خشم آمده اند.

اين خبرگزاری می افزايد تا قبل از اعدام صدام حسين، رييس جمهوری پيشين عراق، در روز شنبه ۳۰ دسامبر، بسياری از سنی ها اگر چه از گروه های شبه نظامی سنی هواداری می کردند اما نقش مستقيمی در درگيری ها نداشتند.


اعتراضات و تظاهرات سنی ها پس از مرگ صدام حسين، می تواند نشانه ای از هواداری فعال آنها، از شبه نظامیان سنی در درگيری با شيعيان باشد.


آسوشيتدپرس می افزايد که سنی ها از اعدام شتابان صدام حسين و فريادهای هواداران مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه، که در هنگام اعدام صدام حسين فرياد میزدند « مقتدا مقتدا» به خشم آمده اند.


پس از اعدام صدام حسين خشونت ها در عراق همچنان ادامه دارد. در اولين روز سال ۲۰۰۷ پليس عراق اعلام کرد، چهل جسد پيدا کرده است. به گفته پليس، ۱۵ نفر از اين اجساد در منطقه صنعتی شيخ عمر در شمال بغداد يافت شدند.


به گزارش پليس عراق يک عراقی که در سفارت الجزاير کار می کرد به ضرب گلوله کشته شده است.


دولت عراق دفاتر يک شبکه تلويزيون خصوصی را به دليل آنچه ترويج خشونت ناميد، تعطيل کرد. به گزارش آسوشيتدپرس، گزارشگر اين تلويزيون در زمان پخش خبر و گزارش، در مورد اعدام صدام حسين، لباس سياه عزاداری پوشيده بود.


به گزارش آسوشيتدپرس، اعدام صدام حسين در روز عيد قربان، دليل ديگری است که بسياری از عراقی های سنی را به خشم آورده است.


XS
SM
MD
LG