لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

سازمان کنفرانس اسلامی تروریسم را محکوم کرد


رهبران سازمان کنفرانس اسلامی در داکار جمع شده بودند. عکس از AFP
رهبران سازمان کنفرانس اسلامی در داکار جمع شده بودند. عکس از AFP

رهبران کشورهای مسلمان، روز جمعه با انتشار بيانيه ای در سازمان کنفرانس اسلامی، در داکار، پايتخت سنگال، تروريسم و تندروی را محکوم کرده و آن را بر خلاف اسلام دانستند.


رهبران کشورهای مسلمان همچنين پيشنهاد کردند که اجلاسی بين المللی برای پيشبرد گفت و گوی مسلمانان با جهان مسيحی تشکيل شود.


رهبران ۵۷ کشور در کنفرانس سازمان اسلامی که به مدت دو روز در داکار برگزار شد، شرکت کردند. يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون مسلمان در خاورميانه، آفريقا و آسيا در اين ۵۷ کشور زندگی می کنند.


در بيانيه پايانی کنفرانس آمده است: «ما به شدت افراطی گرايی را محکوم می کنيم و اعلام می کنيم که اين امر با اسلام که دين همزيستی مسالمت آميز و صلح طلبانه است، در تضاد است.»


سازمان کنفرانس اسلامی در بيانيه خود از افزايش فشار بر ايران به دليل برنامه هسته ای تهران ابراز نگرانی کرده و خواستار پيدا کردن راه حلی صلح آميز برای بحران هسته ای این کشور شد.


«ما به شدت افراطی گرايی را محکوم می کنيم و اعلام می کنيم که اين امر با اسلام که دين همزيستی مسالمت آميز و صلح طلبانه است متضاد است.»
بیانیه کنفرانس سازمان اسلامی

در اين بيانيه نوشته شده است: «ما معتقديم که مهم است که اجلاسی برای گفت و گو بين مسلمانان و مسيحيان تشکيل شود و دولت ها نيز در چنين اجلاسی نماينده بفرستند.»


کنفرانس سازمان اسلامی همچنين علی رغم محکوم کردن تروریسم افزوده است: «تروريسم از مقاومت مشروع عليه نيروهای خارجی متفاوت است.»


به گزارش خبرگزاری رويترز، سازمان کنفرانس اسلامی مانند گذشته اسرائيل را به دليل «جنايات جنگی» عليه غير نظاميان فلسطينی محکوم کرد.


در ای بيانيه آمده است: «اسرائيل فعاليت نظامی خود را عليه مردم فلسطين افزايش داده و مرتکب نقض حقوق بشر و جنايات جنگی شده است. نيروهای اشغالگر بايد در مقابل جنايات جنگی پاسخگو باشند.»


سادا کامبر، نماينده دولت آمريکا که در اين کنفرانس حصور داشت، گفت: «اين کنفرانس نشان داد که جامعه اسلامی در جهت ميانه روی و حتی تقريبا مترقی در حال حرکت است. همه ما در اين جهت حرکت می کنيم.»


در اين اجلاس همچنين از کشورهای ثروتمند عضو تقاضا شد که صندوق همبستگی ده ميليارد دلاری، برای کشورهای فقير مسلمان ايجاد کنند.


تاکنون فقط حدود دو ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار برای چنين هدفی جمع آوری شده که موجب نا اميدی رهبران آفريقايی شده است.


لانسانا کوياته ، نخست وزير گينه گفت:« ما بايد همبستگی بيشتری در مورد يکديگر از خود نشان دهيم.


XS
SM
MD
LG