لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

پیشروی ارتش اسرائیل در نوار غزه


ارتش اسرائیل از داخل خاک خود به سوی نوار غزه شلیک می کند. (عکس:Afp)
ارتش اسرائیل از داخل خاک خود به سوی نوار غزه شلیک می کند. (عکس:Afp)

نيروی زمينی اسرائيل روز يک‌شنبه با پيشروی درنوار غزه، اين منطقه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسيم کرده و هواپیماهای اسرائیل اهداف جديدی را بمباران کردند.


ارتش اسرائیل همچنین شهر غزه را نیز به محاصره خود درآورده و بخش‌هایی از شمال شرقی نوار غزه را تحت کنترل خود دارد.


به گزارش سی ان ان، مقامات پزشکی فلسطينی اعلام کرده اند که حدود ۲۴ ساعت پس از ورود سربازان و تانک های اسرائيل به نوار غزه، ۳۷ نظامی و غير نظامی فلسطينی کشته شده اند .



به گفته اين منابع تلفات فلسطينی هشت روز پس از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه، بيش از ۵۰۰ نفر کشته و دو هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شده اند.


ا رتش اسرائيل نيز اعلام کرد که يکی از سربازان اين کشور، روز يکشنبه، در نوار غزه کشته شده و حدود ۳۰ نفر ديگر زخمی شد ه اند .


اسرائيل می گويد که قصد تغيير رژيم در نوار غزه را ندارد ولی می خواهد پرتاب راکت از نوار غزه به خاک اسرائيل را متوقف کند .


در هشت روز گذشته چهار اسرائيلی بر اثر پرتاب راکت به خاک اين کشور کشته شده اند .


وزارت دفاع اسرائيل نيز اعلام کرد که روز یکشنبه دست کم ۳۰ راکت از نوار غزه به داخل خاک اين کشور پرتاب شده است .


تزیپی ليونی رهبر حزب حاکم کاديما نیز با اشاره به حملات راکتی حماس به خاک اين کشور، حمله به نوار غزه را حق اسرائيل برای دفاع از خود دانست .


تلاش اروپا برای صلح


در همین حال گروهی به نمايندگی از اتحاديه اروپا برای يافتن راه حلی برای بحران خاورميانه، روز يکشنبه، راهی منطقه شد.


روسيه نيز با اعزام الکساندر سالتانوف نماينده خود در امور خاورميانه برای رسيدن به آتش بس در غزه ، سعی در کمک به حل بحران دارد.


رياست هيئت نمايندگی اتحاديه اروپا را کارل شوارتزنبرگ وزير خارجه ی چک برعهده دارد که کشورش با آغاز سال جديد ميلادی، رياست دوره ای اتحاديه ی اروپا را بر عهده گرفته است. هيئت مذکور قرار است به شهرهای قاهره ، بيت المقدس ، رام الله و عمان سفر کند.


همچنين نيکلا سارکوزی رييس جمهور فرانسه ، به منظور ميانجيگری در بحران پديد آمده ميان اسرائيلی ها و فلسطينيان، روز دوشنبه راهی خاورميانه خواهد شد. اسرائیل تاکنون هرگونه پیشنهاد آتش بسی را رد کرده است.


اتحاديه اروپا تا کنون برای کمک به غزه بودجه ای سه ميليون يورويی را در نظر گرفته است.


در چند روز گذشته در بسیاری از کشورهای اروپایی تظاهراتی بر علیه حمله اسرائیل به نوار غزه صورت گرفته است.


XS
SM
MD
LG