لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

اسرائیل صدها واحد مسکونی در اورشلیم می سازد


نمایی از منطقه هار هما در اورشلیم که اسرائیل می گوید قرار است ۱۲۱ واحد مسکونی در آن ساخته شود.(عکس: AFP)
نمایی از منطقه هار هما در اورشلیم که اسرائیل می گوید قرار است ۱۲۱ واحد مسکونی در آن ساخته شود.(عکس: AFP)

اسرائيل روز يکشنبه اعلام کرد که قصد دارد چند صد خانه جديد در بخش اشغالی کرانه باختری که دولت اين کشور ادعا می کند بخشی از اورشليم (بيت المقدس) است، بسازد.


اين تصميم دولت اسرائيل علی رغم درخواست آمريکا و فلسطينی ها برای توقف ادامه خانه سازی در مناطق اشغالی گرفته شده است.


خبر ساخت این واحدهای مسکونی، دو روز پيش از سفر اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، به آمريکا صورت می گيرد. آقای اولمرت قرار است در اين سفر با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، ديدار کند.


بر اساس «نقشه راه» که در سال ۲۰۰۳ از سوی دولت بوش اعلام شد، طرف اسرائيلی متعهد شد تا شهرک سازی را متوقف کند و فلسطينيان نيز ملزم به بهبود اوضاع امنيتی در مناطق خودگردان شدند.


طبق وعده جورج بوش، آن گونه که در اجلاس صلح آناپوليس مطرح شد، تا پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی، کشور فلسطين بايد استقلال يابد.


زيو بويم، وزير خانه سازی اسرائيل در نظر دارد تمامی اين خانه های مسکونی را در اورشليم (بيت المقدس) شرقی تاسيس کند. اين در حالی است که فلسطينی ها، اورشليم (بيت المقدس) شرقی را پايتخت کشور آينده خود می دانند.


ايرن سيديس، سخنگوی وزارت خانه سازی به آسوشيتدپرس می گويد که ۷۶۳ خانه در پيسگات زيو و ۱۲۱ خانه ديگر در هار هما ساخته می شوند. اسرائيل هر دو منطقه را در زمان جنگ ۱۹۶۷ با اعراب به اشغال خود در آورد.


مقامات فلسطينی می گويند که «ساختن خانه های جديد به مذاکرات صلح آسيبی جدی می زند.»


آنها معتقدند که گسترش خانه سازی دولت اسرائيل موجب می شود که فلسطينی ها به شهر مقدس دسترسی نداشته باشند.


ياسر عبد ربه، يکی از دستياران ارشد محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، در اين مورد گفت: « دولت اولمرت در حالی که که درباره صلح صحبت می کند، با سياست های خود پايه های اساسی مذاکرات صلح بين اسرائيل و فلسطينی ها را متزلزل می کند.»


در صورت احداث خانه های جديد، تعداد واحد های مسکونی ساخته شده در اورشليم (بيت المقدس) شرقی از اواخر سال گذشته میلادی به دو هزار واحد بالغ خواهد شد.


شهرک سازی اسرائيل در حومه بيت المقدس(اورشليم) از بحث انگيزترين مناقشه ها میان اسرائيل و فلسطينی ها بوده است.


طرف های فلسطينی و اسراييلی در کنفرانس صلح آناپوليس که نوامبر سال گذشته برگزار شد، با از سرگيری مذاکرات صلح پس از هفت سال موافقت کردند.


ولی از آن زمان تاکنون دو بار اعلام شد که اسراييل قصد دارد تا شهرک های يهودی نشين را در کرانه باختری و اورشليم شرقی گسترش دهد.


اعلام اين خبر خشم فلسطينی ها را بدنبال داشت و آمريکا را که سعی دارد تلاش های صلح ميان طرفين را به نتيجه برساند وادار کرد تا به انتقاد از دولت اسرائيل بپردازد.


جامعه جهانی ادعاهای اسرائيل بر بخش شرقی اورشليم ( بيت المقدس) را به رسميت نمی شناسد و تمام شهرک های ساخته شده در نواحی اشغال شده را «غير قانونی» می داند.


XS
SM
MD
LG