لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

دبیر کل سازمان ملل خشونت در غزه را محکوم کرد


حملات اسرائیل ساختمان های مسکونی را در غزه تخریب کرده است. (عکس: EPA)
حملات اسرائیل ساختمان های مسکونی را در غزه تخریب کرده است. (عکس: EPA)

شورای امنيت سازمان ملل و بان گی مون دبیر کل این سازمان، روز يکشنبه، از افزايش بی سابقه خشونت در نوار غزه و جنوب اسرائيل ابراز نگرانی کرده و خواستار احترام طرفین به قوانين بين المللی شدند.


بان گی مون گفت که « اسرائيل حق دارد از خود دفاع کند» ولی در بخش دیگری از سخنان خود اين کشور را برای «به کار گيری بيش از اندازه زور»، که موجب کشته و زخمی شدن بسياری از غير نظاميان فلسطينی در نوار غزه شده، محکوم کرد.


دبير کل سازمان ملل که در جلسه اضطراری شورای امنيت سازمان ملل در مورد خشونت های نوار غزه سخن می گفت ، پرتاب راکت به خاک اسرائيل توسط حماس را نیز محکوم کرد.


حماس در چند روز گذشته بيش از ۱۵۰ موشک و خمپاره به داخل خاک اسرائيل پرتاب کرده است.


از روز چهارشنبه که حملات موشکی حماس موجب کشته شدن يک مرد اسرائيلی شد، ارتش اسرائيل دست به حملات متعددی در غزه زده تا حملات راکتی حماس به اسرائيل را، متوقف کند.


بر اثر حملات اسرائيل تاکنون ۸۰ فلسطينی از جمله چندين کودک جان باختند ولی پرتاب راکت های حماس همچنان ادامه دارد و در روز شنبه ۵۰ راکت به سوی اسرائيل پرتاب شده است.


  • «اگر لازم باشد، ارتش اسرائيل دست به حمله ای زمينی به غزه خواهد زد.»
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، روز يکشنبه گفت :« اسرائيل قصد توقف حملات خود را در غزه ندارد تا به شبه نظاميان هوادار حماس ضربه بزند.»


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل نيز، روز يکشنبه در مصاحبه ای راديويی بار ديگر اعلام کرد: «اگر لازم باشد، ارتش اسرائيل دست به حمله ای زمينی به غزه خواهد زد.»


دفتر اسماعيل هنيه که خود را نخست وزير تشکيلات خود گردان فلسطين می خواند، روز يکشنبه مورد حمله موشکی هواپيماهای اسرائيلی قرار گرفت ولی ساختمان در آن زمان خالی بود.


محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز که خود با سازمان حماس و شبه نظاميان فلسطينی در نوار غزه مخالف است، حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه را «واقعه ای بزرگتر از هولوکاست» توصيف کرد.


نوار غزه، از تابستان سال جاری که گروه حماس در یک عملیات خشونت بار با گروه فتح، کنترل این منطقه را در دست گرفت همچنان در اختیار این گروه است و از آن زمان تا کنون، پرتاب راکت به خاک اسرائيل شدت گرفته است و این امر واکنش ارتش این کشور را بدنبال داشته است.


XS
SM
MD
LG