لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

موافقت اسرائیل با مبادله زندانیان با حزب الله


دولت اسرائيل روز سه شنبه تایید کرد که مبادله با حزب الله صورت می گیرد. (عکس:EPA)
دولت اسرائيل روز سه شنبه تایید کرد که مبادله با حزب الله صورت می گیرد. (عکس:EPA)

اسرائيل روز سه شنبه تایید کرد که «این کشور مشهورترين زندانی امنيتی لبنانی را به لبنان بازمی گرداند و جسد دو سربازکشته شده خود را پس می گيرد.»


بيست و دو وزير از اين معامله بار ديگر حمايت کردند ولی سه وزير به آن رای مخالف دادند. درآستانه اين معامله، نيروهای ارتش اسرائيل از دو روز پيش، در مرز شمالی خود با لبنان به حالت آماده باش درآمده اند.


وزير دادگستری اسرائيل بايد فرمان رسمی انجام معامله را امضا کند. اين وزير روز سه شنبه نيز در نشست های پيشين دولت عليه اين مبادله رای داده بود.


اين معامله با تلاش های پشت پرده دولت آلمان تنظيم شده است. اين کوشش ها در يک سال اخير به صورت محرمانه دنبال می شد.


شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، بايد در طول روز سه شنبه فرمان آزادی تروريست مشهور لبنانی را که درکانون انجام اين معامله قراردارد، توضيح کند.


پرز گفت: «امروز روز غمگينی است» و او با خاطری سنگين و دلی پرغم، ناچارشده که فرمان عفو سميرقنطار را امضا می کند.»


شيمون پرز پيش از تصویب فرمان عفو، با بازماندگان خانواده اسرائيلی که مادر و سه فرزند آنها ۲۹ سال پيش بدست سمير قنطار کشته شدند، ديدارمی کند.


همزمان با نشست دولت اسرائیل، ديوان عدالت سه شنبه شاهد ارائه شکوائيه های جديدی از سوی شهروندان اسرائيلی بود که با انجام معامله مخالفت می کردند.


تعويق سفر باراک به آمريکا


از سوی دیگر، اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل که قرار بود از پانزدهم ژوئيه برای گفت و گو در باره پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ايران و درخواست برای خريد جنگنده های مدرن آمريکایی به آمریکا سفر کند، سفر خود به آمريکا را به ماه آينده موکول کرد تا خود بر مبادله دو سرباز اسرائيلی با اسرای حزب الله نظارت داشته باشد.


اگر اين مبادله صورت گيرد، روز چهارشنبه اسرائيل سمير قنطار مشهورترين زندانی امنيتی لبنانی را که از سی سال پيش به اتهام قتل يک خانواده اسرائيلی در زندان این کشور است، همراه با چهار زندانی مواد مخدر لبنانی آزاد می کند.


همچنين جسد حدود دويست چريک لبنانی و فلسطينی که در نبردهای مختلف با اسرائيل کشته شده اند و در اختيار ارتش اسرائيل است، به خاک لبنان برگردانده خواهد شد.



اگر اين مبادله صورت گيرد، روز چهارشنبه اسرائيل سمير قنطار مشهورترين زندانی امنيتی لبنانی را که از سی سال پيش به اتهام قتل يک خانواده اسرائيلی در زندان این کشور است، همراه با چهار زندانی مواد مخدر لبنانی آزاد می کند.

در مرحله بعدی اين توافق نامه، اسرائيل طبق تعهد خود به دبيرکل سازمان ملل متحد، گروهی از زندانيان فلسطينی را آزاد خواهد کرد.


در مقابل، اسرائيل، دو سرباز اسيرخود را از حزب الله تحويل می گيرد. همه مقام های اسرائيل، از جمله اهود اولمرت تاکيد دارند که اين دو سرباز کشته شده اند اما حزب الله هنوز در اين باره سکوت کامل را رعايت می کند.


ربوده شدن اين دو سرباز به نام های اهود گلدواسر و الداد رگب در دوازدهم ژوئيه سال ۲۰۰۶ در حمله حزب الله به شمال اسرائيل، موجب آغاز جنگی شد که ۳۳ روز به طول انجاميد.


معامله اسرائيل با حزب الله با دومين سالروز اين جنگ همزمان شده است.


تدارکات حزب الله در آستانه معامله «رضوان»


حزب الله با ياری ستاد ايرانی بازسازی لبنان تدارکات گسترده ای را برای استقبال از سمير قنطار به عمل آورده است و کوی و برزن های جنوب لبنان برای جشن بزرگ آماده شده است.


حزب الله معامله را به ياد عماد مغنيه، معامله «رضوان» نام نهاده است. «رضوان» لقب مغنيه بود. مغنيه رییس ستاد حزب الله، شش ماه پيش در سوريه کشته شد.



حزب الله معامله را به ياد عماد مغنيه، معامله «رضوان» نام نهاده است. «رضوان» لقب مغنيه بود. مغنيه رییس ستاد حزب الله، شش ماه پيش در سوريه کشته شد.

بولدوزرهای ستاد بازسازی لبنان، به رياست آقای حسام خوشنويس در روزهای اخير شبانه روزی مشغول فعاليت به منظور بهبود جاده های جنوب لبنان بوده اند.


راديو اسرائيل اعلام کرد که اقدامات لازم برای آزاد کردن سمير قنطار از زندانی در جنوب اسرائيل به عمل آمده و او در حال گذراندن آخرين معاينات پزشکی با نظارت صليب سرخ است.


سمير قنطار در روزهای اخير اجازه يافت از درون زندان اسرائيل با شبکه های تلويزيونی مهم جهان عرب مصاحبه هایی مستقيم با ماهواره داشته باشد.


دولت اهود اولمرت دو هفته پيش در نتيجه فشارهای شديد افکار عمومی و خانواده های دو سرباز ربوده شده اسرائيلی رای داد که اين معامله انجام شود.


نخست وزير اسرائيل و روسای موساد و شباک سخت مخالف بودند که در برابر جسد دو سرباز، اسرائيل مهمترين زندانی امنيتی غير فلسطينی را که در اختيار دارد، آزاد کنند.


آرئيل شارون پيشتر قول داده بود که تنها در برابر دريافت اطلاع کاملا قطعی در باره سرنوشت کمک خلبان اسير خود رون آراد، سمير قنظار را آزاد کند.



عکس های جديد رون آراد به اسرائيل رسيد


اسرائيل شامگاه يکشنبه تاييد کرد که بخش هایی از دفتر يادداشت روزانه رون آراد را همراه با عکس هایی از او در زمان اسارت از سازمان حزب الله لبنان دريافت کرده است. رون آراد شانزدهم اکتبر ۱۹۸۶ ربوده شد.



بسياری ازمقامات اسرائيلی می گويند، مصطفی ديرانی عضو شيعه امل که رون آراد را دراسارت داشت، او را در مقابل نيم ميليون دلار به جمهوری اسلامی ايران فروخت، و او را شب چهارم ماه مه ۱۹۸۸ به عوامل ايرانی تحويل داد.

در يک عکس جديد، رون آراد درحالی ديده می شود که به شدت وحشت زده است و ريش وسبيل او بلند شده درحاليکه او هيچگاه درزمان زندگی آزاد خود ريش و سبيل نداشت.


دراين عکس درپشت سررون آراد قاليچه ای ديده می شود که آيات قرآن بر آن نقش بسته است. درکنار قالی نيز جملاتی به زبان فارسی نقش بسته است.


کارشناسان به رسانه های اسرائيل گفتند، اين عکس با جملات فارسی بروی قالی نشان می دهد که رون آراد در دست ايرانی ها درلبنان بوده است.


درآن سال ها، جمهوری اسلامی ايران يک درمانگاه فعال دربنت جبيل داشت، که اکنون نيز گسترش يافته است. برخی کارشناسان احتمال می دهند، رون آراد در اسارت به سختی مجروح شده و آدم ربايان، ناچارشدند که آراد را به درمانگاه مزبور انتقال دهند.


درعکس ديگری که ازسوی حزب الله به اسرائيل تحويل داده شده، رون آراد در حالی ديده می شود که پشت سرش هيچ چيز قرار ندارد و تمامی دست چپش زيرلباسی گشاد پوشانده شده است.


دريک عکس ديگر نيزاو با دست و شانه چپ پوشانده شده درزيرلباس ديده می شود. اين احتمال مطرح شده که دست او از بين رفته باشد و نشانه های شديد ناشی از رنج در چهره کاملا تکيده و بيمار او ديده می شود.


دريک فيلم ويدئویی بسيارکوتاه که لحظاتی طول می کشد، رون آراد به انگليسی می گويد: «من رون آراد سرباز ارتش اسرائيل، نام مادرم باتيا آراد و نام همسرم تامی و نام دخترنوزادم يائل است.»


اين فيلم او را درفضایی مخوف وغار مانند و درحاليکه به سختی کلمات را ادا می کند، نشان می دهد.


علاوه بر اين ، بخش هایی ازبرگه های يادداشت روزانه ای که به نظرمی رسد رون آراد درماه های اول اسارت خود نوشته است، ازسوی حزب الله برای اسرائيل فرستاده شده و يکشنبه دراختيار همسر او قرارگرفت.


اين يادداشت ها ورق پاره هایی ريزريز هستند و حزب الله يا عواملی ديگر عمدا يا سهوا بخش هایی ازهر ورق را پاره کرده اند.


درتکه پاره هایی که به اسرائيل رسيده، رون آراد می نويسد که تا چه حد دررنج است و چقدر دلش برای خانواده اش بويژه دخترش که او را ازچند ماهگی نديده، تنگ شده است.


بسياری ازمقامات اسرائيلی می گويند، مصطفی ديرانی عضو شيعه امل که رون آراد را دراسارت داشت، او را در مقابل نيم ميليون دلار به جمهوری اسلامی ايران فروخت، و او را شب چهارم ماه مه ۱۹۸۸ به عوامل ايرانی تحويل داد.


پيش از اين کماندوهای اسرائيلی ازخانه مصطفی ديرانی عکس و اسنادی در اين رابطه يافته بودند.


حزب الله درگزارش تازه خود می گويد، نمی داند که رون آراد چه سرنوشتی يافت ودرهرحال ازشامگاه چهام ماه مه ۱۹۸۸ ديگرکسی ازاو خبری ندارد و اگرمرده باشد، نشانی از محل دفن او بدست نيآمده است.


«يادواره» برای چهارناپديدشده ايرانی درلبنان


اسرائيل يک هفته پيش ازدريافت اوراق و عکس های جديد رون آراد، پرونده چهارايرانی ناپديد شده را به ميانجی آلمانی داده بود تا به آگاهی دبيرکل حزب الله برسد.


حسن نصرالله به خانواده های چهارايرانی قول داده بود در جريان مذاکرات خود با اسرائيل در مورد سرنوشت آنها سوالاتی را مطرح کند. اين چهارايرانی، کارداروقت جمهوری اسلامی ايران دربيروت، دو عضو سپاه پاسداران و يک خبرنگار ايرنا هستند.


اسرائيل اعلام کرده که اين چهارايرانی چهارم ژوئيه ۱۹۸۲ به دست فالانژهای مسيحی تحت فرمان سميرجعجع کشته شدند.


دولت ايران بدون آنکه دريافت رسمی گزارش اسرائيل را اعلام کند، يکشنبه ۱۳ ژوئيه دوباره تاکيد کرد که گزارش اسرائيلی را قبول ندارد. با وجود اين، دولت ايران درروزهای اخيربرنامه هائی با عنوان «يادواره» برای اين افراد برگزارکرده وبرای يکی ازآنها، احمد متوسليان نيز تمبريادبود چاپ کرد.


احمدی نژاد نيزدربيانيه ای درباره اين افراد، بارها از واژه شهيد و شهدا استفاده کرد. اين بيانيه او مورد انتقاد داخلی قرارگرفت و دفتر او، «اصلاحيه ای» بر بيانيه اوليه صادرکرد.


رائد موسوی، پسرمحسن موسوی، کاردارناپديد شده جمهوری اسلامی ايران، اخیرا ازحجت الاسلام احمد موسوی، سفير کنونی جمهوری اسلامی ايران درسوريه و معاون پيشين احمدی نژاد درامور حقوقی و مجلس بخاطرعدم پيگيری لازم درمورد سرنوشت اين چهارنفر، انتقاد کرده است.


XS
SM
MD
LG