لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

آغاز طرح «انضباط اجتماعی» در مناطق مرکزی تهران


نیروی انتظامی ایران در تهران
نیروی انتظامی ایران در تهران

نيروی انتظامی جمهوری اسلامی از دوشنبه، نهم شهريور، مرحله جديد اجرای طرح موسوم به انضباط اجتماعی را در مناطق مرکزی تهران آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، سرهنگ محسن خانچرلی، معاون عمليات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، روز دوشنبه، با اعلام اين که چهار کلانتری و هزار و ۱۰۰ نيروی پليس در اجرای اين طرح فعاليت خواهند داشت افزود: «کلانتری‌های مستقر در اين منطقه تجهيز شده و نيروی انسانی لازم در اين کلانتری‌ها برای اجرای طرح تامين شده است.»

وی همچنین گفت: «در مرحله انتظامی اجرای طرح، پليس آگاهی اقدام به کنترل مجرمان حرفه‌ای و دستگيری سارقان می‌کند و پليس مواد مخدر به پاک‌سازی نقاط آلوده، جمع‌آوری معتادان و دستگيری فروشندگان مواد مخدر مبادرت خواهد کرد و پليس امنيت نيز اقدام به کنترل اصناف و برخورد با مزاحمان نواميس و دستگيری اراذل و اوباش می‌کند.»


پیشتر اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز پنج‌شنبه تأکید کرده بود که «طرح‌های انضباط اجتماعی و امنیت اجتماعی كه تحت‌تأثیر انتخابات قرار گرفته بود دوباره آغاز خواهد شد.»

اسماعیل احمدی مقدم با اشاره به رویدادهای اخیر گفت: «نیروی انتظامی تحت‌تأثیر شعارهای انتخاباتی قرار نمی‌گیرد كه فكر كنند این طرح‌ها تعطیل می‌شود، این طرح‌ها با قوت بیشتر اجرا می‌شود.»

فرمانده انتظامی تهران افزوده بود در اجرای اين طرح، از واحدهای يگان ويژه نيروی انتظامی که نيروی ضد شورش است نيز استفاده می شود.

نیروی انتظامی پس از رویدادهای انتخابات ریاست‌ جمهوری و به‌ويژه کشته شدن معترضان در خیابان‌ها و نیز افشای وقایع بازداشتگاه کهریزک به‌شدت از سوی چهره‌های سیاسی و برخی نمایندگان مجلس مورد انتقاد قرار گرفته است.

برای نمونه حمیدرضا کاتوزیان، نماینده اصول‌گرای مجلس، شخص اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی،‌ را مسئول مرگ‌های کهریزک اعلام کرده است.

نیروی انتظامی از سال ۱۳۸۶ برنامه‌ای به عنوان «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» را به اجرا درآورده که در آن دیگر نهاد‌های امنیتی از جمله سپاه و بسیج نیز مشارکت دارند. اجرای این طرح که در برخی موارد توأم با خشونت بود، با واکنش‌های منفی چهره‌های سیاسی و حقوق‌دانان مواجه شد.

برخی از منتقدان می‌گویند وجه تمایز «طرح انضباط اجتماعی» و «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» به‌درستی برای شهروندان روشن نشده است.

XS
SM
MD
LG