لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

انحلال مجلس عوام، تغيير دولت بريتانيا در ماه آينده


گوردون براون نخست وزير بريتانيا
گوردون براون نخست وزير بريتانيا
با اعلام انحلال مجلس عوام، گوردون براون نخست وزير بريتانيا در ساعت ده صبح روز سه شنبه، اعلام داشت که انتخابات پارلمانی در انگليس، اسکاتلند، ولز و ايرلند شمالی، بمنظور تعيين دولت بعدی، در فاصله چهار هفته - روز ۶ ماه مه- برگزار خواهد شد. انتظار ميرود طی انتخابات آينده حزب محافظه کار بر حزب کارگر پيروز گردد.

حزب کارگر که دولت کنونی را در اختيار دارد پس از شکست حزب محافظه کار در انتخابات ماه مه سال ۱۹۹۷ پس از مدت زمان طولانی دور ماندن از حکومت، قدرت را بدست گرفت. تونی بلر رهبر وقت حزب کارگر از آن تاريخ تا ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ ، بمدت ده سال مقام نخست وزيری بريتانيا را در بعهده داشت.

مشارکت بريتانيا در جنگ سال ۲۰۰۳ عراق در کنار آمريکا، که به برکناری رژيم صدام حسين انجاميد، و بخصوص انتشار اسنادی که حاکی از زمينه سازی های سياسی گسترده برای توجيه ضرورت جنگ بود ، موقعيت تونی بلر را در افکار عمومی متزلزل و او را وادار ساخت که پس از ۱۰ سال در ماه مه سال ۲۰۰۷ از مقام نخست وزيری کنار گيری نمايد. از آن تاريخ تاکنون گوردون براون رهبری حزب کارگر و منصب نخست وزيری بريتانيا را در اختيار داشته است.

برگزاری انتخابات پارلمانی در اسکاتلند و تشکيل دولت خود مختار داخلی در آن کشور از رويداد های با اهميت زمان نخست وزيری تونی بلر بشمار ميرود. با وجود استقبال گسترده مردم اسکاتلند از تشکيل پارلمان محلی، حزب کارگر، در آن کشور نيز حمايت مردم را از دست داد و در نتيجه از ۴ مه سال ۲۰۰۷ حزب ملی اسکاتلند که طرفدار استقلال کامل آن کشور و جدايی از بريتانيا است به رهبری الکس سلموند قدرت را در دست گرفت.

گوردون براون نخست وزير کنونی بريتانيا که در طول دوران ده ساله نخست وزيری تونی بلر مقام خزانه داری آن کشور ( وزارت اقتصاد و ماليه ) را در اختيار داشت و خزانه دار آهنين نام گرفته بود در ابتدای دوران نخست وزيری خود از حمايت گسترده مردم برخوردار شد.

گوردون براون که قصد داشت با استفاده از محبوبيت غير منتظره خود مجلس را منحل و پس از برگزاری انتخابات زودرس حضور خود را در دولت حد اقل بمدت ۵ سال تضمین کند، پس از بروز دادن نشانه های آمادگی برای برگزاری انتخابات زودرس ، با عکس العمل منفی مردم و رای دهندگان روبرو شد.

مردم بريتانيا به اين دليل که حزب کارگر از اکثريت کامل در مجلس برخوردار بود و ضرورت برگزاری انتخابات نيز به هيچ وجه احساس نميشد، اقدام براون را عملی فرصت طلبانه تفسير کردند و در نتيجه ميزان محبوبيت براون در افکار عمومی بسرعت کاهش يافت، بطوريکه در صورت انجام انتخابات زود رس در آن زمان، حزب کارگر شکست خورده و حزب محافظه کار بقدرت ميرسيد.

بدليل احساس خطر شکست، براون از برگزاری انتخابات زودرس منصرف شد و لی ميزان محبوبيت او و حزب کار گر که به زمان آخرين روزهای نخست وزيری تونی بلر باز گشته بود با نوسان اندکی در همان سطح باقی ماند.

بحران اقتصادی دو سال گذشته جهان به تضعيف بيشتر موقعيت حزب کارگر و دولت براون در افکار عمومی بريتانيا کمک کرد و همزمان ستاره اقبال حزب محافظه کار را درخشان تر ساخت.

حزب محافظه کار که از سال ۱۹۹۷ تا کنون شانس تشکيل دولت را در بريتانيا در اختيار نداشته، پس از تحمل سه شکست انتخاباتی و تغيير ۵ رهبر، اينک با رهبری ديويد کمرون ۴۳ ساله، دارای موقعيت بسيار خوبی برای برنده شدن در انتخابات و تشکيل دولت بعدی در ۴ هفته آينده است.

حزب محافظه کار برای برنده شدن در انتخابات نيازمند بدست آوردن ۱۱۶ کرسی تازه در مجلس عوام است. با توجه به سيستم پيچيده انتخاباتی در بريتانيا، حزب محافظه کار برای دست يافتن به اين تعداد کرسی اضافی ، دست کم نيازمند برتری ۱۰ در صدی در افکار عمومی بر حزب کارگر است.

در حال حاضر بريتانيا دارای ۶۴۶ حوزه انتخاباتی است که از اين تعداد ۵۲۹ حوزه در انگلستان، ۵۹ حوزه در اسکاتلند ، ۴۰ حوزه در ولز ۱۸ حوزه در ايرلند شمالی قرار گرفته اند.

در مجلس کنونی حزب کارگر دارای ۳۴۵ کرسی، حزب محافظه کار ۱۹۳ کرسی، حزب ليبرال دمکرات دارای ۶۳ کرسی و حزب ملی اسکاتلند دارای ۱۰ کرسی اند. بقيه کرسی های مجلس در اختيار احزاب کوچکتر قرار دارد.

مطابق آخرين نظر سنجی های انجام شده که امروز توسط روزنامه انگليسی گاردين منتشر شده، حزب محافظه کار از حمايت ۳۷ در صد رای دهندگان و حزب کارگر از حمايت ۳۲ در صد رای دهندگان بر خوردارند. در نظر سنجی ديگری که روزنامه دست راستی ديلی تلگراف منتشر نموده ميزان محبوبيت حزب محافظه کار ۱۰ درصد بيشتر از حزب کارگر اعلام شده است.

حزب ليبرال دمکرات که از حمايت ۱۸ تا ۲۰ در صد رای دهندگان بر خوردار است ، در صورت عدم کسب اکثريت لازم پارلمانی توسط حزب محافظه کار، ميتواند بعنوان شريک ائتلافی در دولت وارد شده و از اين لحاظ به ايفای نقش مهمی در اداره دولت بريتانيا نائل شود. اين مجلس را اصطلاحا پارلمان معلق ميخوانند. در پارلمان معلق احزاب کوچک ميتوانند نقش بسيار با اهميتی ايفا کنند.

طی فعاليتهای انتخاباتی ۴ هفته آينده ۵ مناظره بزرگ مابين رهبران احزاب در نقاط مختلف بريتانيا بر پا ميشود. همزمان با انجام مناظره ها و مصاحبه های رسانه ای، نامزد های نمايندگی مجلس که وزرا و نخست وزير نيز از بين آنها بر گزيده ميشوند، در حوزه های انتخاباتی خود فعاليتهای گسترده ای را انجام خواهند داد. منجمله وزرا و نخست وزير کنونی و همچنين وزرا و نخست وزير سايه به در حوزه های انتخاباتی خود به خانه رای دهندگان رفته و با توضيح برنامه ها متقاضی حمايت آنها خواهند شد.

بريتانيا يکی از ۴ قدرت بزرگ اقتصادی جهان بشمار ميرود. با توجه به سابقه حضور فعال در نظام جهانی، نقش بريتانيا در روابط بين الملل همواره از اهميت خاص برخوردار بوده است. از اين جهت، تغيير دولت بريتانيا در مناسبات کشور های اروپايی و همچنين روند اداره نظام جهانی تاثير قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

مناسبات سياسی دولت کنونی بريتانيا با ايران بسيار سرد است بطوريکه در خواست ايران برای صدور اعتبار نامه مهدی صفری سفير تازه جمهوری اسلامی در لندن حتی ۴ ماه پس از تسليم به وزارت خارجه آن کشور تاکنون بی پاسخ مانده است. انتظار نميرود که در صورت پيروزی حزب محافظه کار، در مناسبات سرد کنونی مابين لندن و تهران تغيير محسوسی ايجاد شود.
XS
SM
MD
LG