لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

« طرح اعزام ديپلمات های آمريکايی به تهران متوقف شد»


زمزمه های تاسيس دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران و حضور ديپلمات های آمريکايی در اين کشور، اوايل تيرماه از سوی روزنامه «نيويورک تايمز» مطرح شد.
زمزمه های تاسيس دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران و حضور ديپلمات های آمريکايی در اين کشور، اوايل تيرماه از سوی روزنامه «نيويورک تايمز» مطرح شد.

خبرگزاری «آسوشيتدپرس» گزارش داد که دولت آمريکا اعزام ديپلمات های اين کشور به تهران را دخالت در انتخابات رياست جمهوری آينده آمريکا و تشويق ايران به ادامه غنی سازی تلقی کرده است.


دو نفر از مقامات رسمی آمريکا که نخواستند هويتشان فاش شود، به «آسوشيتدپرس» گفتند که « رييس جمهوری آينده در اين مورد تصميم خواهد گرفت و دولت اين کشور طرح اعزام ديپلمات ها را به تهران متوقف کرده است.»


باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات، و جان مک کين، رقيب وی از حزب جمهوريخواه، در مورد مذاکرات با ايران به شدت اختلاف نظر دارند.


آقای اوباما خواستار مذاکرات بدون قید و شرط با مقام های ايرانی است، در حالی که آقای مک کين چنين نظری را «ساده لوحانه» می داند.


اين دو مقام آمريکايی به «آسوشتدپرس» گفتند که « اعزام ديپلمات های آمريکايی به تهران می توانست عملی برای خنثی کردن طرح آقای اوباما و حمايت از جان مک کين تلقی شود.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، اگر چه در گذشته ايران را جز «محور شرارت» خوانده، ولی مذاکرات با ايران را مردود ندانسته است.


« فرستادن ديپلمات های آمريکايی به تهران می توانست عملی برای خنثی کردن طرح آقای اوباما و حمايت از جان مک کين تلقی شود.»
دو مقام آمریکایی در گفت و گو با آسوشیتدپرس

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، بارها اعلام کرده است در صورتی که تهران غنی سازی را متوقف کند، حاضر است با مقام های ايرانی در مورد مسايل مورد اختلاف دو کشور مذاکره کند.


مقام های ايران و آمريکا چند بار در مورد مسايل امنيتی عراق گفت و گو کرده اند.


زمزمه های تاسيس دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران و حضور ديپلمات های آمريکايی در اين کشور، اوايل تيرماه از سوی روزنامه «نيويورک تايمز» مطرح شد که نوشته بود: وزارت امور خارجه آمريکا در حال برنامه ريزی برای گشايش دفتر حافظ منافع در تهران است.


اين روزنامه، هدف از راه اندازی چنين دفتری، سهولت در ارائه ويزا به ايرانيان عنوان کرده بود که ناچارند برای دريافت رواديد سفر به آمريکا، به کشورهای ديگر بروند.


همزمان با حضور منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، در نيويورک برای شرکت در يک اجلاس بين المللی از وی در باره موضع ايران در زمينه گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا سوال شد.


او در پاسخ گفته بود: «گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران قابل بررسی است.»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، نيز روز ۲۳ تير ماه در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران گفته بود: «ايران از پيشنهاد بازگشايی دفتر حافظ منافع آمريکا در تهران استقبال می کند.»


روابط ديپلماتيک ايران و آمريکا به دنبال تصرف سفارت ايالات متحده امريکا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در سيزدهم آبان سال ۱۳۵۸ قطع شد و از آن زمان تاکنون سفارت سوئيس در تهران وظيفه حفاظت از منافع آمريکا در تهران را برعهده دارد.


XS
SM
MD
LG