لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

واکنش متکی به صدور مجوز برای دفتر شورای ايرانيان و آمريکاييان


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، می گوید:اعطای مجوز برای تاسيس دفتر شورای ايرانيان و امريکاييان در ايران را به عنوان يک اراده سياسی خاص از سوی دولت آمريکا ارزيابی نمی کند
(عکس از: AFP)
منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، می گوید:اعطای مجوز برای تاسيس دفتر شورای ايرانيان و امريکاييان در ايران را به عنوان يک اراده سياسی خاص از سوی دولت آمريکا ارزيابی نمی کند (عکس از: AFP)

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، می گويد: اعطای مجوز برای تاسيس دفتر شورای ايرانيان و امريکاييان در ايران را به عنوان يک اراده سياسی خاص از سوی دولت آمريکا ارزيابی نمی کند.


آقای متکی در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، با اظهار بی اطلاعی نسبت به تاسيس دفتری به نام شورای ايرانيان – آمريکاييان، گفت:« افراد ايرانی چه مقيم ايران و چه خارج از کشور ممکن است که برای برخی فعاليتهای اصطلاحا مدنی و غيردولتی، مجوزهای مربوطه را از ارگانهايی بگيرند که فعاليتهای سازمانهای مردم نهاد را مديريت می کنند».


وزير امور خارجه ايران تصريح کرد: « ما خيلی چنين اقدامی را به عنوان يک اراده سياسی خاص از سوی دولت آمريکای ارزيابی نمی کنيم اما در عين اين امکان برای هم وطنان ايران ما وجود دارد».


شورای ايرانيان – آمريکاييان که برای بهبود روابط ميان تهران و واشينگتن تلاش می کند اعلام کرده است که از دولت آمريکا برای تاسيس دفتر در ايران اجازه رسمی گرفته است.


بر اساس بيانيه ای که اين شورا در وب سايت رسمی خود منتشر کرده است، اين اجازه از سوی دفتر کنترل دارايی های خارجی صادر شده و نخستين مجوزی است که در سال های اخير برای يک تشکل غير دولتی در آمريکا برای حضور در ايران صادر می شود.


شورای ايرانی – آمريکايی از سوی هوشنگ امير احمدی تاسيس شده که در سال های اخير بارها به ايران سفر کرده است و پس از اظهار تمايل واشينگتن به تاسيس دفتری در تهران برای رسيدگی به امور ايرانيان عازم آمريکا، نيز چندين بار به ايران سفر کرد.


در همين زمينه وزارت امور خارجه آمريکا، با تأييد اعطای مجوز گشايش دفتر «شورای آمريکاييان و ايرانيان» در تهران، اعلام کرد که اين تصميم، به معنای تغيير سياست در قبال ايران نيست.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، در اين خصوص گفت: «آمريکا از تلاش هايی که برای افزايش ارتباط ميان مردم ايران و ايالات متحده انجام و منجر به گسترش فهم دو جانبه بين آنها می شود، استقبال می کند.»


  • شورای ايرانيان – آمريکاييان که برای بهبود روابط ميان تهران و واشينگتن تلاش می کند اعلام کرده است که از دولت آمريکا برای تاسيس دفتر در ايران اجازه رسمی گرفته است

با اين حال، وی ارائه اطلاعات بيشتر در اين زمينه را به «اداره کنترل اموال خارجی وزارت دارايی آمريکا» ارجاع داد.


در همين ارتباط، برنت لوليس، مديرعامل اين شورا، گشايش دفتر در تهران را گام نخست در «نهادينه کردن مناسبات عادی» ميان تهران و واشنگتن توصيف کرده است.


ايران و ايالات متحده از زمان حمله دانشجويان موسوم به «پيرو خط امام» به سفارت آمريکا در تهران در سال ۵۸، رابطه ديپلماتيک مستقيم با يکديگر نداشته اند.


از آن زمان، مهم ترين تحرکاتی که در روابط دو جانبه آنها انجام شده، مربوط به مذاکرات امنيتی مشترک در مورد عراق (با حضور سفيران دو کشور در عراق) و نيز حضور ويليام برنز، ديپلمات ارشد ايالات متحده، در مذاکرات هسته ای مربوط به ايران در تيرماه امسال در ژنو بوده است.


آقای لوليس همچنين گفته است که شورای آمريکاييان و ايرانيان در تلاش است تا تصوير درست و دقيقی از حکومت های ايران و آمريکا، و فرهنگ و مردم اين دو کشور، ارائه دهد.


پيش از اين، برخی منابع ديپلماتيک از تمايل آمريکا برای گشايش دفتر حمايت منافع در ايران خبر داده بودند.


اما هوشنگ اميراحمدی، رييس «شورای آمريکاييان و ايرانيان» در گفت و گو با راديو فردا، هر گونه ارتباط بين تأسيس دفتر اين شورا در تهران و گشايش دفتر حفاظت منافع آمريکا در ايران را رد کرده، ولی پيش بينی کرده بود که در صورت موافقت ايران با تأسيس دفتر «شورای آمريکاييان و ايرانيان»، مقامات ايالات متحده برای ارائه پيشنهاد خود، تشويق شوند


«پيشنهاد بحرين زمينه اجرايی ندارد»


منوچهر متکی همچنين درباره پيشنهاد همتای بحرينی خود درباره تشکيل يک سازمان منطقه ای با مشارکت اسرائيل، ترکيه و ايران واکنش نشان داده و می گويد: زمينه ای برای تشکيل اين سازمان وجود ندارد.


وزير امور خارجه بحرين روز سه شنبه در گفت وگو با روزنامه «الحيات» خواستار تشکيل يک سازمان منطقه ای با حضور ايران، اسرائيل و کشورهای عرب منطقه برای حل اختلاف با اسرائيل شده بود.


آقای متکی در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، تصريح کرد:« با حفظ احترام زيادی که برای برادر عزيزم آقای شيخ خالد وزير خارجه بحرين قائل هستم، معتقدم که اين پيشنهاد زمينه اجرايی شدن ندارد و دوستان بحرينی ما می دانند مشکل اصلی آن در کجاست و چرا چنين امری محقق نمی شود؟»


روزنامه الحيات اين گفت وگو با وزير امور خارجه بحرين را، يک روز پس از آن انجام داد که او در جريان سخنرانی در سازمان ملل خواستار تشکيل چنين سازمانی بدون «هيچ استثنائی» شد.


او در گفت وگو با الحيات در توضيح سخنان خود در باره اين سازمان بين المللی گفته بود: «با حضور اسرائيل، ترکيه، ايران و کشورهای عربی، همه اين کشور ها بايد در يک گروه گرد هم آيند، اين تنها راه برای حل مشکلات است.»


او افزوده بود: «چرا ما در حالی که با يکديگر مشکل داريم و يکديگر را به رسميت نمی شناسيم، با تشکيل يک سازمان دور هم جمع نمی شويم تا مشکلات را برطرف کنيم؟»


زمانی که اولين توافق صلح اسرائيل و فلسطينيان در سال ۱۹۹۰ به دست آمد، کشور های عرب منطقه به سرعت طرحی که عضويت اسرائيل را در اتحاديه عرب مطرح می کرد، باطل کردند.


بحرين که کشوری با اکثريت شيعه است ولی توسط رهبران سنی اداره می شود، نگران است که در صورت حمله به ايران، شيعيان اين کشور از کنترل خارج شوند.


XS
SM
MD
LG