لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

پيشنهاد بحرين برای تشکیل سازمان منطقه ای با حضور ایران و اسرائيل


وزیر امور خارجه بحرین خواستار تشکیل یک سازمان منطقه ای با حضور اسرائیل شده است.
وزیر امور خارجه بحرین خواستار تشکیل یک سازمان منطقه ای با حضور اسرائیل شده است.

وزير امور خارجه بحرين خواستار تشکيل يک سازمان منطقه ای با حضور ايران، اسرائيل و کشورهای عرب منطقه برای حل اختلاف با اسرائیل شد.


شيخ خالد بن احمد، وزير امورخارجه بحرين روز چهارشنبه در جريان گفت وگو با روزنامه الحيات اين پيشنهاد را مطرح کرد و گفت که اين سازمان منطقه ای بايد تشکيل شود حتی اگر کشور های منطقه يکديگر را به رسميت نشناسند.


اين درخواستی نادر از کشور های عرب برای تشکيل يک سازمان بزرگ از کشورهای منطقه است که ايران و اسرائيل را نيز در بر می گيرد. مصر و اردن تنها کشور های عربی هستند که با اسرائيل داد و ستد می کنند و با اين کشور روابط سياسی دارند.


ساير کشور های عربی، می گويند که تا زمانی که اسرائيل با فلسطينيان و سوريه قرارداد صلح امضا نکند، حاضر به برقراری رابطه با اين کشور نيستند.


صرف نظر از کشور های عربی خاور ميانه، ايران هم هيچ رابطه ای با اسرائيل ندارد و اين کشور را به رسميت نمی شناسد. مقامات و رسانه های ايران، از اسرائيل با عنوان «سرزمين اشغالی» ياد می کنند و خاک اين کشور را متعلق به فلسطينيان می دانند.


  • «با حضور اسرائيل، ترکيه، ايران و کشورهای عربی، همه اين کشور ها بايد در يک گروه گرد هم آيند، اين تنها راه برای حل مشکلات است.»
وزیر امور خارجه بحرین

روزنامه الحيات اين گفت وگو با وزير امور خارجه بحرين را ، يک روز پس از آن انجام داد که او در جريان سخنرانی در سازمان ملل خواستار تشکيل چنين سازمانی بدون «هيچ استثنائی» شد.


او در گفت وگو با الحيات در توضيح سخنان خود در باره اين سازمان بين المللی گفته است: «با حضور اسرائيل، ترکيه، ايران و کشورهای عربی، همه اين کشور ها بايد در يک گروه گرد هم آيند، اين تنها راه برای حل مشکلات است.»


او افزوده است: «چرا ما در حالی که با يکديگر مشکل داريم و يکديگر را به رسميت نمی شناسيم، با تشکيل يک سازمان دور هم جمع نمی شويم تا مشکلات را برطرف کنيم؟»


زمانی که اولين توافق صلح اسرائيل و فلسطينيان در سال ۱۹۹۰ به دست آمد، کشور های عرب منطقه به سرعت طرحی که عضويت اسرائيل را در اتحاديه عرب مطرح می کرد، باطل کردند.


خرداد ماه گذشته، پادشاه بحرین، یک زن یهودی به نام هدی نونو را به سمت سفیر بحرین در آمریکا، منصوب کرد. او یکی از اعضای مجلس شورای بحرین و اولین عرب یهودی بود که از سوی یک کشور عربی به عنوان سفیر منصوب شد.


بحرین همچنین اوایل تابستان گذشته و همزمان با مطرح شدن گمانه زنی هایی از احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران، از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد که چنین اقدامی می تواند امنیت منطقه را به خطر اندازد.


بحرین که کشوری با اکثریت شیعه است ولی توسط رهبران سنی اداره می شود، نگران است که در صورت حمله به ایران، شیعیان این کشور از کنترل خارج شوند.


XS
SM
MD
LG