لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

«مجازات بی سابقه برای یعقوب یادعلی»


دادگاه یاسوج يعقوب يادعلی، داستان نويس، را به جرم نشر اکاذيب به يک سال زندان محکوم کرد.
دادگاه یاسوج يعقوب يادعلی، داستان نويس، را به جرم نشر اکاذيب به يک سال زندان محکوم کرد.

دادگاه یاسوج، يعقوب يادعلی، داستان نويس، را به جرم نشر اکاذيب به يک سال زندان محکوم کرد که در صورت نوشتن چهار مقاله در مورد شخصيت های فرهنگی و هنری ۹ ماه آن به حالت تعليق در می آيد.


صالح نيکبخت وکيل مدافع يعقوب يادعلی روز یکشنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت که دادگاه، موکل وی را به اتهام نشر اکاذيب در داستان «هست و نيست» به استناد بند های دوم و نهم ماده شش مطبوعات و تبصره دو الحاقی همين قانون به يک سال زندان محکوم کرده است.


آقای نيکبخت ضمن بی سابقه دانستن چنين مجازاتی، افزود که در حکم صادره آمده است که ۹ ماه از محکوميت موکلش با شرط انتشار ۴ مقاله درباره شخصيت های فرهنگی، هنری و... می تواند به حالت تعليق در بيايد.


آقای نيکبخت در اين مورد توضیح داد:« يعقوب يادعلی بايد در طول دو سال، ۴ مقاله حداقل در يک صفحه به اندازه A۴ در يکی از نشريات محلی استان کهگيلويه و بويراحمد هر شش ماه يک بار با هزينه خود منتشر کند و پس از انتشار، دو نسخه از آن را به دادگاه و اجرای احکام کيفری دادگستری ارسال کند.»


وکیل آقای یادعلی توضیح نداد که این شخصیت های فرهنگی و هنری چه کسانی باید باشند.


صالح نيکبخت گفت: «اگر چه مطابق رويه همه داستان ها آنچه اتفاق می افتد صوری و فرضی است و در هيچ يک از رمان ها از جمله داستان هايی که توسط موکل نوشته شده، وی قصد خاصی در مورد فرد يا افرادی نداشته است.»


يعقوب يادعلی پيشتر اتهام خود را بی پايه دانسته و گفته بود که نوشته هايش به هيچ وجه مخاطب خاصی نداشته و صرفا بر اساس تصورات وی بوده است.


آقای یادعلی در اواخر اسفند ماه نیز به مدت چهل روز در این رابطه بازداشت شد. تمامی کتاب های این نویسنده با مجوز وزارت ارشاد به چاپ رسیده است.


کتاب ها و جوایز


از يعقوب يادعلی تاکنون دو مجموعه داستان کوتاه با عنوان «حالت ها در حياط » از سوی نشر آسا در سال ۱۳۷۷ و مجموعه داستان «احتمال پرسه و شوخی» از سوی نشر نيم نگاه در سال ۱۳۸۰، با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار يافته است .


از وی همچنين رمانی با عنوان «آداب بی قراری »، در سال ۱۳۸۳ با اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی نشر نيلوفر انتشار يافته است.


وی متولد شهر نجف آباد اصفهان و فارغ التحصيل از دانشکده صدا و سيما است و از ده سال پيش که ساکن ياسوج، مرکز استان کهکيلويه و بوئر احمد شده، آثاری را برای راديو تلويزيون دولتی و صدا و سيمای مرکز ياسوج ساخته است.


مجموعه داستان «احتمال پرسه و شوخی » اين نويسنده در جايزه منتقدان و نويسندگان مطبوعات ايران در سال ۱۳۸۱ برنده جايزه بهترين مجموعه داستان شد و داستان «مثل تنی پشت و رو شده» نيز از اين نويسنده در سال ۸۰ رتبه دوم مسابقه داستان ماهنامه عصر پنجشنبه در شيراز را به خود اختصاص داد.
رمان «آداب بی قراری » يعقوب يادعلی نيز در سال ۱۳۸۴ به طور مشترک به عنوان بهترين رمان سال از سوی هيات داوران جايزه بنياد گلشيری برگزيده شد.





XS
SM
MD
LG