لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

" کابل دخالت های خارجی را تحمل نخواهد کرد"


زلمی رسول:رهبران ناتو پس از اين در آموزش و تجهيز ارتش و پليس افغانستان نيزشرکت خواهند کرد.
زلمی رسول:رهبران ناتو پس از اين در آموزش و تجهيز ارتش و پليس افغانستان نيزشرکت خواهند کرد.

زلمی رسول، مشاور امنيت ملی رييس جمهوری افغانستان، در باره دخالت همسايگان افغانستان در امور اين کشور هشدار داد و تاکید کرد که « افغانستان خواهان روابط نيک با همسايه های خود است، اما دخالت های خارجی را تحمل نخواهد کرد.»


زلمی رسول مشاور امنيت ملی رييس جمهوری افغانستان پس ازبازگشت از اجلاس ناتو در ريگا، يکشنبه سوم دسامبر، در يک کنفرانس خبری گفت :« تعهدات ناتو برای آينده افغانستان اميدوار کننده است. رهبران پيمان آنتلانيک شمالی می خواهند سربازان خود را در افغانستان افزايش داده و به تجهيزات نظامی بهتری مجهز سازند.»


اواخر هفته گذشته رهبران ناتو در ريگا، پايخت لتونی، گرد هم آمدند و وضعيت افغانستان را بررسی کردند. سران ناتو در ريگا به اين نتيجه رسيدند که بايد کمک های مدنی و تسريع روند بازسازی را به عنوان بخش مهم ماموريت ناتو در افغانستان مورد توجه قرار دهند.


مشاور امنيت ملی رييس جمهوری افغانستان، اجلاس رهبران ناتو، در ريگا را، مثبت ارزيابی کرد.


به گفته وی، رهبران ناتو پس از اين در آموزش و تجهيز ارتش و پليس افغانستان نيزشرکت خواهند کرد.


آقای رسول در مورد وضعيت فعلی افغانستان گفت : «که از دو ماه قبل به اين سو تنها چهار استان افغانستان ناآرام بوده است.»



زلمی رسول ابراز نگرانی کرد که قرارداد حکومت پاکستان با رهبران قبايل در مناطق قبايلی پاکستان، امنيت استانی های شرقی افغانستان را مختل سازد.

زلمی رسول تاکيد کرد که در شرق افغانستان وضعيت امنيتی بهبود يافته است. اما او ابراز نگرانی کرد که قرارداد حکومت پاکستان با رهبران قبايل در مناطق قبايلی پاکستان، امنيت استانی های شرقی افغانستان را مختل سازد.


با وجود تعهدات بلند مدت ناتو در ريگا، در دو هفته اخير افغانستان همواره آماج خشونت های شورشيان بوده است.


بيشتر اين خشونت ها در چهره حملات انتحاری عملی می شود. یکشنبه سوم دسامبر نيز يک حمله انتحاری در استان قندهار، خودروهای حامل نيروهای ناتو را هدف قرار داد. بر اثر این حمله دو نفر جان باختند و ۱۳ تن ديگر زخمی شدند.


به گفته يک سخنگوی ناتو در قندهار به خبرنگاران، در اين حمله انتحاری سه سرباز از نیروهای ناتو زخمی شدند.


در حادثه ديگر يک بالگرد غيرنظامی ناتو حامل مواد غذايی در مسير قندهار ارزگان ناپديد شده است. طالبان مسووليت سقوط اين بالگرد را بر عهده گرفتند. اما تا هنوز مقامات ناتو در اين باره جزيياتی را ارائه نکرده اند.


XS
SM
MD
LG