لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

بنیادگرایی؛ مانعی برای پیشرفت زنان


خانم افخمی رشد بنیادگرايی را يکی از موانع عمده بر سر راه فعاليت های زنان می خواند.
خانم افخمی رشد بنیادگرايی را يکی از موانع عمده بر سر راه فعاليت های زنان می خواند.

مهناز افخمی، بنيانگذار و مدير مسوول سازمان همکاری زنان برای آموزش، در گفت وگو با راديو فردا در مورد فعالیت ها و فیلم جدید این سازمان، «علی رغم تمام مشکلات» سخن گفت.


«علی رغم تمام مشکلات» نام فيلم جديدی است از سازمان غیر دولتی همکاری زنان برای آموزش که مرکز آن در واشینگتن است و دارای ۱۸ شعبه در کشورهای مختلف است.


در فيلم «علی رغم تمام مشکلات»، زنان ۱۸ کشور گوناگون جهان از افغانستان، لبنان، مراکش و ازبکستان گرفته تا زنان قاره آفريقا و آمريکای لاتين درباره تجربه خود در کار با زنان و برای زنان صحبت می کنند.


این زنان می گويند که چگونه همکاری زنان در اين سازمان جهانی در سخت ترين و دشوارترين مواقع به کمک آنها آمده و آنها را در پی گيری اهداف خود راسخ تر و اميدوارتر کرده است .


در اين فيلم به چند زمينه از مشکلاتی که بر سر راه فعاليت های آموزشی زنان وجود دارد و راه های مقابله با آن تاکيد شده است از جمله شرايط جنگ، بنيادگرايی، قوانين مخالف فعاليت های زنان وNGOها.


مهناز افخمی، که پیش از انقلاب اسلامی ایران، وزیر مشاور در امور زنان بود می گويد که يکی از رموز موفقيت ما نوع رهبری و ساختار سازمان است که در عوض مديريت سلسله مراتبی يعنی از بالا به پايين يا مديريت عمودی بر اصول مديريت افقی و بر مبنای همکاری و همياری متقابل است .


او درباره موفقيت این سازمان در شرايط جنگی می گويد: «سازمان ما مثلا هنگام جنگ لبنان تمام تلاش خود را بر آن گذاشت که از شبکه ارتباطی موجود خود حداکثر بهره برداری را برای رساندن کمک و تامين مسکن برای زنان کند به علاوه يکی ديگر از اهداف ما آن بود که تلاش کنيم زنهايی که کار می کردند و استقلال مالی داشتند پس از جنگ شغل خود را از دست ندهند.»



افخمی:«اين پديده[بنیادگرایی] در حال حاضر در تمام دنيا رو به تشديد است و با وجودی که در هر کشور يا جامعه ای به شکل خاص خود بروز می کند اما در همه جا تاکيدش روی محدود کردن نقش زنان و سدکردن راه پيشرفت آنها در عرصه اجتماعی، سياسی و حقوقی است .»

رشد بنیادگرایی


خانم افخمی رشد بنیادگرايی را يکی از موانع عمده بر سر راه فعاليت های زنان می خواند و می گويد: «اين پديده در حال حاضر در تمام دنيا رو به تشديد است و با وجودی که در هر کشور يا جامعه ای به شکل خاص خود بروز می کند اما در همه جا تاکيدش روی محدود کردن نقش زنان و سدکردن راه پيشرفت آنها در عرصه اجتماعی، سياسی و حقوقی است.»


قوانين دست و پا گير يکی ديگر از موانعی است که خانم افخمی و همکارانش در فيلم «علی رغم تمام مشکلات» آن را مانع کار خود می بينند.


مثلا می گويند در مصر قوانينی گذرانده اند که کار NGO ها و بودجه يابی آنها را به شدت دشوار می کند.


خانم افخمی می گويد که در اين قبيل کشورها فرهنگ و سابقه کمک رسانی به سازمان های غيردولتی وجود ندارد. کمک ها يا به صورت خيريه است يا هدايايی که به مراکز مذهبی داده می شود .


مهناز افخمی، با اين حال، از سازمان های غربی نيز انتقاد می کند و می گويد: «برخی از رفتارهای نادرست و قابل محکوم کردن از سوی غرب باعث شده که نام « مبارزه برای حقوق بشر» خدشه دار شود.


مهناز افخمی: برخی از رفتارهای نادرست و قابل محکوم کردن از سوی غرب باعث شده که نام « مبارزه برای حقوق بشر» خدشه دار شود.

مثلا پس از اتفاق هايی که در عراق افتاده اکنون اين سوال پيش آمده که حقوق بشر در بعضی جاها برای بعضی اشخاص محترم است و برای بعضی ديگر نيست. اين شرايط برای ما و همکارانمان که در اين راه مبارزه می کنيم وضع بغرنجی را به وجود آورده است و کار ما را دشوار کرده است.»


مهناز افخمی و همکارانش در فيلم « علی رغم تمام مشکلات» به مساله تفاوت های فرهنگی و مساله زبان اشاره می کنند و می گويند يکی از مواردی که در کارشان بايد رعايت کنند آن است که اصول و اعتقادات جهانی را در چارچوب فرهنگ و زبان قومی عرضه کنند تا سو تفاهم ها و مبارزات منفی عليه اصول جهانی به حداقل برسد.


XS
SM
MD
LG