لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

عفو بین الملل خواستار آزادی ژیلا بنی یعقوب شد


ژیلا بنی یعقوب
ژیلا بنی یعقوب
عفو بين الملل سه شنبه با انتشار بيانيه ای خواستار آزادی ژيلا بنی يعقوب، روزنامه نگار ايرانی شد. خانم بنی يعقوب روز يکشنبه برای اجرای حکم يک سال زندان خود، راهی زندان اوين شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آن هريسون، از مسئولان بخش خاورميانه عفو بين الملل در این بیانیه از مقامات ايران خواست که فورا و بدون قيد و شرط خانم بنی يعقوب را آزاد کرده و به وی اجازه دهند فعاليت حرفه ای خود را از سر بگيرد.

وی افزود این روزنامه نگار فقط به خاطر استفاده از حق آزادی بیان خود زندانی شده است.
ژيلا بنی يعقوب، ۴۱ ساله، روزنامه‌نگار و برنده جايزه شجاعت در روزنامه‌نگاری سال ۲۰۰۹ و همسر بهمن احمدی امويی، ديگر روزنامه نگار زندانی است.
به گزارش وبسايت کلمه، خانم بنی يعقوب روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در جريان وقايع پس از انتخابات به همراه همسرش، بهمن احمدی امويی بازداشت و در خرداد ۱۳۸۹ به يک‌سال حبس تعزيری و ۳۰ سال محروميت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم شد.
بهمن احمدی امويی، همسر خانم بنی يعقوب و ديگر روزنامه نگار زندانی هم از خرداد ماه امسال به زندان رجايی شهر کرج منتقل شده است.
پيشتر گزارش شده بود به سه تن از روزنامه‌نگاران و فعالان حوزه زنان از جمله ريحانه طباطبايی، ژيلا بنی يعقوب و شيوا نظرآهاری گفته شده به زندان بروند و دوران محکوميت خود را بگذرانند.
ريحانه طباطبايی به پنج ماه حبس، شيوا نظرآهاری به چهار سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و ژيلا بنی‌يعقوب به يک سال حبس و ۳۰ سال محروميت از روزنامه‌نگاری محکوم شده‌اند.
بيش از صد روزنامه‌نگار ايرانی، ارديبهشت ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به روسای دو قوه قضاييه و مقننه جمهوری اسلامی، از «توهين» و «تعرض» به روزنامه‌نگاران در ايران انتقاد کرده و خواستار آزادی روزنامه‌نگاران زندانی و اجرای قانون در قبال اهالی قلم شده بودند.
در اين نامه که ۲۴ ارديبهشت‌ماه در فضای مجازی منتشر شده، آمده بود: «درست در روزهايی که متهم بازداشتگاه غيرقانونی کهريزک ارتقا مقام می‌گيرد و قوای تحت رياست شما چشم بر اتهامات او می‌بندد، روزنامه‌نگاران ايرانی يکی بعد از ديگری راهی زندان‌ها می‌شوند، به آنان ناسزا می‌گويند و حتی تعرض فيزيکی می‌کنند.»
XS
SM
MD
LG