لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

تظاهرات دهها هزار نفری علیه پوتین در سرمای منفی ۲۰ درجه


ده‌ها هزار نفر روز شنبه در مسکو، پایتخت روسیه، در سرمای منهای ۲۰ درجه علیه ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، و کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور، دست به تظاهرات زدند.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه دو ماه دیگر برگزار می‌شود و ولادیمیر پوتین به عنوان نامزد حزب حاکم روسیه در این انتخابات ثبت نام کرده است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، رهبران اپوزیسیون می‌گویند ۱۲۰ هزار نفر در تظاهراتی که «برای انتخابات سالم» شکل گرفته بود شرکت کردند. پلیس روسیه تعداد معترضان را فقط ۲۳ هزار نفر اعلام کرده است.

مقامات روسیه به تجمع معترضان «برای انتخابات سالم» مجوز داده بودند.

پلیس روسیه همچنین گفت در تظاهرات دیگری در مسکو، ۱۳۸ هزار نفر از هواداران پوتین دست به تجمع زدند. یکی از خبرنگاران بخش روسیه رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، می‌گوید تعداد هواداران پوتین حدود ۱۵ هزار نفر بود.


سوتلانا، ۲۲ ساله و متتخصص بازاریابی اینترنتی به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید «من در تظاهرات ضد کرملین شرکت کردم چرا که نمی‌خواهم یک دور دیگر پوتین رئیس جمهور کشور شود. من می‌خواهم وضعیت در کشورم تغییر کند. زمانی که یک نفر زمان طولانی در قدرت می‌ماند، کشور بپیشرفت نمی‌کند.»

معترضان خواستار آزادی زندانیان سیاسی و انتخابات مجدد پارلمان شده‌اند.

جنبش اعتراضی علیه پوتین موفق به متحد کردن ملی گرایان، لیبرال‌ها، کمونیست‌ها و بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی شده است.

اخیرا «می‌خاییل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق، خواستار برگزاری همه پرسی برای پایان دادن به آن چیزی شد که وی آن را استبداد ولادیمیر پوتین نامید.

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، نیز هزاران نفر در مسکو و چند شهر دیگر روسیه، علیه نتایج انتخابات پارلمان (دوما) روسیه و حکومت ولادمیر پوتین به خیابان‌ها ریختند.

مخالفان حکومت دیمیتری مدودیف و ولادیمیر پوتین در روسیه می‌گویند که نتیجه انتخابات مجلس دست‌کاری شده تا محبوبیت حزب آقای پوتین با عنوان «روسیه متحد» زیاد جلوه کند.

نتیجه انتخابات چهارم دسامبر سال گذشته، در روسیه حاکی از افت شدید محبوبیت حزب ولادیمیر پوتین به زیر ۵۰ درصد و از دست رفتن تعداد قابل توجهی از کرسی‌های این حزب در مجلس روسیه بود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، دو روز پس از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات در روسیه گفت: «رأی‌دهندگان روس مستحق آن هستند که در مورد تقلب و تخلفات انتخاباتی تحقیقات کاملی صورت بگیرد.»

به دنبال این اظهارات بود که میخاییل گورباچف، رهبر سابق شوروی، نیز کار را بر مقامات کرملین دشوار‌تر کرد و سه روز پس از انتخابات، از آن‌ها خواست که نتیجه انتخابات را باطل اعلام کرده و انتخاباتی دیگر برگزار کنند.

آقای گورباچف در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت که مقامات کرملین «باید بپذیرند که تقلب فراوان صورت گرفته و صندوق‌ها را پر کرده‌اند.»
XS
SM
MD
LG