لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

ولادیمیر پوتین هرگونه بازشماری آرا در انتخابات روسیه را رد کرد


ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه روز دوشنبه گفت هرگونه بازشماری آرا مردود است و از آن جایی که انتخابات تمام شده، نتایج نهایی است و اعتراض ها باعث نمی شود که تصمیم دولت عوض شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، آقای پوتین گفت: «انتخابات روز چهارم دسامبر دیگر تمام شده است. کمیته ها مشخص شده، رییس دوما مشخص شده و همه بخش های پارلمان کار خود را شروع کرده اند. دیگر این امکان ندارد که بخواهیم آرا را مورد بازشماری انجام دهیم.»

وی افزود: «تنها مسئله ممکن این است که تخلفات انتخاباتی مستند اگر وجود دارد، به دادگاه عرضه شود و در صورتی که دادگاه تصمیم گرفت، رای مشخصی در این خصوص صادر خواهد کرد.»

حزب روسيه متحد، حزب سياسی آقای پوتين که در جريان انتخابات قبلی بيش از ۶۴ درصد آرا را به دست آورده بود، اين بار فقط توانست حدود ۴۹ درصد کسب کند و با اين که آرای کمتری است با اين حال باز هم اکثريت دوما در دست حزب روسيه متحد است.

مخالفان دولت و معترضان به نتايج انتخابات می گويند روند انتخابات سالم طی نشده و تخلفات زيادی از جمله صندوق های از قبل پر شده در جريان اين انتخابات روی داده است.

حزب ولاديمير پوتين حدود ۲۳۸ کرسی از ۴۵۰ کرسی پارلمان را در دست دارد. در دوره انتخاباتی مجلس دوما، حزب پوتين بيش از ۳۰۰ کرسی را در اختيار داشت.

دیمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه پس از اعتراض های مردمی قول شماری از اصلاحات داد اما هنوز معترضان در هوای سرد مسکو در خیابان ها حاضر می شوند و خواهان بازشماری آرا هستند. تظاهرکنندگان همچنین نسبت به کاندیداتوری دوباره ولادیمیر پوتین در جریان انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کرده وعلیه آن شعار دادند.

ولادیمیر پوتین دو دوره رییس جمهوری روسیه بود که دیمیتری مدودیف را به عنوان کاندیدای پیشنهادی خود معرفی کرد.

با پیروزی آقای مدودیف، ولادیمیر پوتین به مقام نخست وزیری رسید و با افزایش طول مدت ریاست جمهوری، قصد دارد پس از پایان دوره ریاست جمهوری دیمیتری مدودیف، دوباره در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

ناظران سیاسی و تحلیل‌گران اعتراضات یک ماه اخیر را «بزرگترین» اعتراضات ضدحکومتی در دو دهه اخیر توصیف کرده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، دو روز پس از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات در روسیه گفت: «رأی‌دهندگان روس مستحق آن هستند که در مورد تقلب و تخلفات انتخاباتی تحقیقات کاملی صورت بگیرد.»

به دنبال این اظهارات بود که میخاییل گورباچف، رهبر سابق شوروی، نیز کار را بر مقامات کرملین دشوارتر کرد و سه روز پس از انتخابات، از آنها خواست که نتیجه انتخابات را باطل اعلام کرده و انتخاباتی دیگر برگزار کنند.

آقای گورباچف در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت که مقامات کرملین «باید بپذیرند که تقلب فراوان صورت گرفته و صندوق‌ها را پر کرده‌اند.»
XS
SM
MD
LG