لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

اتحادیه عرب ائتلاف جدید مخالفان سوری را به رسمیت شناخت


نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره
نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره
وزیران خارجه اتحاديه عرب، در نشست روز دوشنبه، ۲۲ آبان ماه، خود در قاهره، تشکل جديد مخالفان حکومت بشار اسد، به نام «ائتلاف ملی نيروهای انقلاب و مخالفان سوريه» را به رسميت شناختند.

احمد مُعاذ الخطيب، رئيس ائتلاف جديد مخالفان بشار اسد نيز در نشست قاهره حضور داشت.

وی پيش‌نماز پيشين مسجد اموی دمشق بود که سه ماه پيش از سوريه خارج شده و به عنوان چهره‌ای ميانه‌رو شناخته می‌شود.

پيشتر، شورای همکاری خليج فارس نيز اعلام کرده بود که اين تشکل جديد را به رسميت می شناسد و عبدالطيف زَيانی، رئيس شورای همکاری خليج فارس به خبرگزاری ها گفته بود که اميدوارند تشکیل ائتلاف جديد، گامی در جهت انتقال سياسی هرچه سريع‌تر قدرت در سوريه باشد.

گروه‌های مخالف بشار اسد، يکشنبه، پس از چهار روز گفت‌وگو در دوحه قطر تصميم گرفتند تا با امضای يک توافقنامه ۱۲ ماده‌ای، به‌اتفاق ائتلاف جديدی را به نام «ائتلاف ملی برای نيروهای انقلاب و مخالفان سوريه» تشکيل دهند و از ميان مخالفان برجسته حکومت، دو معاون نيز به نام‌های رياض سيف و سهير الاتاسی برای رهبر اين ائتلاف برگزينند.

محمد دوغام، از سخنگويان مخالفان حکومت سوريه به سی‌ان‌ان گفت اين گروه بر اين اصل توافق دارد که اسد بايد برود و هیچکس با اين رژيم گفت‌وگو نخواهد کرد و اینکه تشکيل دولت جديد سوريه تنها گزينه است.

ايالات متحده پشتيبانی خود از اين ائتلاف را ابراز کرده و مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمريکا با انتشار بيانيه‌ای در اين خصوص گفته‌است: «ما مشتاق حمايت از ائتلاف ملی هستيم و اين ائتلاف مسيری را می‌پيمايد که به پايان حکومت خونين بشار اسد می‌انجامد و آينده‌ای صلح‌آميز، عادلانه، و دموکراتيک را نويد می‌دهد، آينده‌ای که شايسته مردم سوريه‌است.»

بريتانيا و فرانسه نيز حمايت خود را از ائتلاف جديد ابراز کرده‌اند و خبرگزاری رويترز خبر می‌دهد که معاذ الخطيب هم‌اينک عازم قاهره شده تا با کشورهای عضو اتحاديه عرب در مورد حمايت شان از اين ائتلاف تازه به گفت‌وگو بنشيند.

دست‌يابی گروه‌های مخالف به اين توافق در ميان افزايش نگرانی‌های غرب نسبت به سرايت خشونت‌های سوريه به کشورهای هم‌جوار و به ويژه اسرائيل صورت می‌گيرد.
XS
SM
MD
LG