لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

بحران بازارهای سهام آسیا ادامه دارد


بازارهای آسیا روز دوشنبه کار خود را با پنج درصد افت در بهای سهام آغاز کردند. (عکس: EPA)
بازارهای آسیا روز دوشنبه کار خود را با پنج درصد افت در بهای سهام آغاز کردند. (عکس: EPA)

بازارهای آسیا روز دوشنبه کار خود را با پنج درصد افت در بهای سهام آغاز کردند و بهای ین در برابر یورو به بالاترین سطح خود در دو سال گذشته رسید.


کارشناسان این افت چشمگیر را واکنشی به تردید سرمایه گذاران نسبت به پاسخ اروپا به بحران مالی جهانی و تاثیر طرح نجات مالی دولت آمریکا می دانند.


پس از انتشار گزارشی در روز جمعه مبنی بر این که اقتصاد ایالات متحده در ماه سپتامبر گذشته بیشترین ریزش شغلی در پنج سال گذشته را داشته است، نیاز به ثبات در بازار بهای اوراق قرضه دو دولت ژاپن و آمریکا را نیز بالا برد.


پس از این که دولت آلمان وادار شد برای نجات کمپانی وام دهنده «هیپو ریل استیت» طرحی ضربتی ارائه کند، انتظار بر این است که بازارهای عمده اروپا نیز کار خود را با کاهشی حدود 7/4 درصد آغاز کنند. بهای یورو نیز در پایین ترین سطح خود در 13 ماه گذشته به زیر 36/1 دلار رسید.


اقتصاددانان دو کمپانی «جِی پی مورگان» و «یو بی اس» پیش بینی کرده اند که اقتصاد جهانی در سال آینده دچار رکود خواهد شد.


در این میان متوسط شاخص سهام در بازار ژاپن نیز به زیر 25/4 درصد رسید که پایین ترین سطح آن از فوریه سال 2004 است.


بخش هایی که عمده درآمد خود را از صادرات اقلامی چون کالاهای الکتریکی و ماشین آلات کسب می کنند در افت شاخص سهام بیشترین اثر را داشتند.



«هیچ خبر مثبتی آن بیرون نیست. اعداد و ارقام در آمریکا بد است، در اروپا بد، ژاپن بد، و در چین هم در حال افت است.»
دیوید اسپری، مدیر تحقیقات کمپانی «اف دبلیو هولست» در استرالیا

شاخص سهام آسیا در خارج از ژاپن نیز به 35/5 درصد کاهش یافت که از دسامبر سال 2005 بی سابقه است.


شاخص سهام در بازار هنگ کنگ نیز 35/3 درصد کاهش داشته است که در این میان سهام کمپانی های «چاینا موبایل»، بانک عمران چین، و بانک «اچ اس بی سی» بیشترین ضربه را خورده اند.


دیوید اسپری، مدیر تحقیقات کمپانی «اف دبلیو هولست» در ملبورن استرالیا، می گوید: «هیچ خبر مثبتی آن بیرون نیست. اعداد و ارقام در آمریکا بد است، در اروپا بد، ژاپن بد، و در چین هم در حال افت است.»


اکثر سرمایه گذاران خارجی که به ریسک فعالیت در آسیا پی برده بودند از این بازار دوری کرده و در نتیجه بازار کره اکنون از جمله بازارهایی است که بدترین ضربه را از بحران مالی اخیر خورده اند.


به دلیل کسری فزاینده در حساب های بانکی کره جنوبی که چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه را دارد و خبر مشکلات بانک های محلی در ارائه وام ارز خارجی، سرمایه گذاران فعلا از این بازار دوری می کنند.


بهای نفت نیز با کاهش 5/2 دلاری به حدود 40/91 دلار در هر بشکه رسید و بهای فلزات و غلات را نیز پایین کشید.


کارشناسان معتقدند این افت قیمت نتیجه این انتظار سرمایه گذاران است که آسیب دیدن نظام های مالی در کشورهای توسعه یافته مطمئنا باعث افتی بیش از این خواهد شد.


XS
SM
MD
LG