لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

ای بی سی: بن لادن درصدد ترور اوباما بود


به گزارش شبکه خبری ای بی سی، بن لادن در يادداشتی به ديگر سران القاعده از نقشه ترور باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، و ژنرال ديويد پترائوس، رئيس سازمان سيا صحبت کرده بود.

در اين نامه گفته شده بود: «دليل ضرورت ترور اين دو فرد اين است که اوباما رييس نيروهای کفر است و با کشتن او ناگزير بايدن به مقام رياست جمهوری خواهد رسيد. بايدن به طور کلی برای اين مقام آمادگی ندارد و آمريکا دچار هرج و مرج خواهد شد. اما در مورد پترائوس، او چهره مهم روز است و کشتن او می‌تواند وضعيت جنگ را در افغانستان به سود القاعده دگرگون کند.»

يک مقام امنيتی در گفت و گو با ای بی سی ضمن ناچيز خواندن اهميت اين طرح گفت: «شکی نيست بن لادن خيلی مايل بود هرچه می‌تواند افراد بی‌گناه را بکشد. اما توان القاعده با آرزوهای بن‌لادن تناسبی نداشت. با مرگ بن‌لادن ما اين را دريافتيم که القاعده برای انجام چنين طرح‌های پيچيده ديگر ناتوان شده بود و بن‌لادن بيشتر وقت خود را صرف خيال‌پردازی می‌کرد و غالب رهنمودهايش بی‌ثمر می‌ماند و گوش شنوايی برای فرمانبرداری نمی‌يافت.»


منابع اطلاعاتی تاييد کردند که بن‌لادن از اين که در اثر محاسبات نادرست «خون مسلمانان ناخواسته ريخته شده» نگران زيان‌هايی بود که به القاعده وارد شده است.

او به زيردستان خود نوشته بود که در اثر اين اشتباهات «مجاهدين افغان منزوی شده اند». وی می‌خواست همراهان و هم‌انديشان القاعده «از اين اشتباهات و پيامدهای آن رسما از مسلمانان پوزش بخواهند».


منبع امنيتی يادشده به ای بی سی می‌گويد که «بخشی از تصوير کلی‌ای که از اين اطلاعات به دست می‌آيد اين است که هسته مرکزی القاعده ديگر در تنگنا قرار گرفته بود. اين سازمان درگير مجادلات درونی بر سر استراتژی جهانی و اولويت‌های عملياتی خود بود و رهبر آن هنوز نگران تصوير گروه در اذهان بود. اين مدارک حاوی مکاتباتی است که بعضا فاقد تاريخ است و ميان بن‌لادن و دستياران ارشدش رد و بدل شده است.»

اين مقام اطلاعاتی با اشاره به توصيه بن‌لادن برای تغيير نام گروه معتقد است که «اعتبار شبکه القاعده در ميان مسلمانان رو به افول بود زيرا ظاهرا درپی کشتارهای ناخواسته مسلمانان توسط شبکه، روايت به بن‌بست رسيده القاعده درباره دليل ناکامی‌هايش ديگر خريداری نداشت... اين نامه‌ها تصوير بن‌لادنی منزوی را نشان می‌دهد که به دليل سرعت تحولات جهانی و کوشش‌های جامعه بين‌المللی عليه تروريسم از ديگر اعضای شبکه و واقعيت‌های روز جدا مانده است.»

به گفته اين مقام اطلاعاتی «تحليل‌گران امنيتی ‌آمريکا ساعات متمادی را صرف بررسی اين مدارک و اسناد، به همراه مکاتبات شبکه،‌ ويديوها و ديگر اطلاعات به دست آمده از مخفيگاه بن‌لادن کرده‌اند و هم اکنون در تلاش هستند تا بخشی از اطلاعات غيرحساس را تدریجا در اختيار همگان قرار دهند. با اين‌همه اين روند چند ماهی به درازا خواهد کشيد».

در اردیبهشت‌ماه سال جاری، نیروهای آمریکایی موفق شدند اسامه بن لادن را در ساختمانی در حومه اسلام‌آباد از پای درآورند.

XS
SM
MD
LG