لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

موافقت جرج بوش با کناره گیری جان بولتن


با پیروزی دمکرات ها بولتن امید چندانی به تایید مجدد نداشت
با پیروزی دمکرات ها بولتن امید چندانی به تایید مجدد نداشت

جرج بوش ،رییس جمهوری آمریکا، با کناره گیری جان بولتن، سفیر ایالت متحده آمریکا در سازمان ملل که ماموریت موقتش رو به پایان بود، موافقت کرد.


ماموریت آقای بولتن آخرماه دسامبر به پایان می رسید و با پیروزی دموکرات های در انتخابات اخیر سنا و گنگره آمریکا، او امید چندانی به تایید مجدد خود نداشت.


جان بولتن در هفتم مارس ۲۰۰۵، از سوی جرج بوش، ريیس جمهوری آمريکا، به عنوان سفير اين کشور در سازمان ملل متحد منصوب شد.


در همان سال، مخالفت شديد سناتورهای دمکرات و برخی سناتورهای جمهوری خواه باعث شد که وی نتواند تاييد سنای آمريکا را که دارای اکثريتی جمهوری خواه بود به دست آورد.


دليل اصلی سناتورهای دمکرات و جمهوری خواه به دليل اظهارات آقای بولتن در مورد سازمان ملل بود. وی از منتقدين سرسخت این سازمان به شمار می رفت و در کنفرانسی گفته بود: «سازمان ملل در نيويورک ۳۸ طبقه است اگر ده طبقه اش هم نباشد اتفاقی نمی افتد.»


پس از انتخابات ميان دوره ای کنگره در آمريکا و پیروزی چشمگیر حزب دمکرات، اميد چندانی برای تاييد شدن مقام آقای بولتن از جانب کنگره ای با اکثريت دمکرات وجود نداشت.


آقای بولتن درژانویه سال ۱۹۹۸ از جمله امضاکنندگان نامه ای به بیل کلینتون، رییس جمهوری وقت امریکا بود، که در آن در خواست شده بود تا امریکا تمامی راه های ممکن برای سرنگونی صدام حسين در عراق را به کار گيرد.


آقای بولتن معتقد بود که ايالات متحده می تواند برای پيشبرد اهدافش می تواند به ائتلافات منطقه ای روی آورد.


آقای بولتن بين سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰ از دستياران جيمز بيکر در مورد مسايل صحرای غربی بود و پيش از اينکه به دولت جرج بوش به پيوندد از مقامات ارشد موسسه امريکن اينترپرايز بود.




XS
SM
MD
LG