لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا و اروپا


بانک های مرکزی در اروپا ، امریکا و استرالیا نرخ بهره را کاهش دادند. ( عکس:EPA )
بانک های مرکزی در اروپا ، امریکا و استرالیا نرخ بهره را کاهش دادند. ( عکس:EPA )

بانک های مرکزی در آمریکا و اروپا در يک اقدام مشترک بی سابقه برای مبارزه با بحران مالی جهانی روز چهارشنبه به طور همزمان از نرخ بهره خود کاستند.


بانک مرکزی اروپا، بانک انگلستان، بانک مرکزی ايالات متحده، و همتاهای آنها در کشورهای سوئيس، کانادا، و سوئد اعلام کردند که نيم درصد از ميزان نرخ بهره خود می کاهند.


بانک های مرکزی اروپا و آمريکای شمالی در بيانيه ای مشترک اعلام کردند: از ابتدای بحران جاری، بانک های مرکزی با يکديگر در تماس مدام بوده و دست به اقدامات مشترک بی سابقه ای زده اند، از جمله تامين نقدينگی برای کاستن از فشار بر بازارهای مالی.


بانک ژاپن نيز ضمن حمايت از اين اقدام مشترک در سطح بين المللی اعلام کرد که از آنجا که نرخ بهره آن از پيش اين نيم درصد کاهش را نشان می دهد ديگر در اين اقدام مشارکت نخواهد کرد.


بانک مرکزی چين نيز اعلام کرد که نرخ بهره خود را در مورد وام های يک ساله کاهش می دهد. از تاريخ ۱۵ سپتامبر گذشته اين دومين کاهش نرخ بهره در چين خواهد بود.


با اعلام اين تصميم، ارزش سهام در بازارهاى اروپا بارديگر افزايش يافت.


ارزش سهام در بورس عربستان سعودى نيز كه ديروز و صبح امروز سقوط كرده بود، رو به افزايش گذاشت.


بن برنانکی، مدیر بانک مرکزی ایالات متحده، ‌روز سه شنبه هشدار داد که این تلاطم در بازارها ممکن است باعث کاهش فعالیت های اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۹ شود، اما در عین حال خبر از احتمال کاهش نرخ بهره در ایالات متحده داد.


با نزدیک شدن به زمان نشست گروه هفت کشور صنعتی دنیا که روز جمعه در واشینگتن برگزار می شود، سرمایه گذاران چشم به راه اقدامی گسترده تر از سوی دولت ها برای برخورد با این فاجعه جهانی هستند.


در همین حال دولت بریتانیا خبر از یک بسته نجات مالی می دهد که احتمالا شامل تزریق عمده سرمایه در بازار خواهد بود. بانک انگلستان نیز پس از نشست خود در روز پنج شنبه قرار است نرخ بهره خود را نیم درصد کاهش دهد.


تاکنون مجموعه اقدامات از سوی دولت های مختلف، مثل طرح نجات مالی ۷۰۰ میلیارد دلاری دولت بوش و تزریق عمده پول در بازارها توسط بانک های مرکزی سراسر دنیا، نتوانسته است موج عظیم عدم کارایی نظام مالی دنیا را متوقف کند یا اقتصاد جهانی را از درغلتیدن به دامن رکود بازدارد.



XS
SM
MD
LG