لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

چين ناو هواپيما بر می سازد


یک کشتی جنگی چینی
یک کشتی جنگی چینی

رسانه های دولتی چين به نقل از وزير دفاع اين کشور اعلام کردند که چين به عنوان يک قدرت جهانی، قصد دارد ناو هواپيمابر بسازد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از پکن گزارش داد، ليانگ گوآنلی وزير دفاع چين در ديدار روز جمعه خود با ياسوکازو هامادا، وزير دفاع ژاپن، وی را در جريان اين قصد پکن قرار داده است.

اين نخستين بار است که يک مقام عالی رتبه چينی اخبار مربوط به قصد چين برای ساخت ناوهواپيمابر را رسماً تاييد می کند. وزير دفاع چين در اين باره گفته است:« در ميان کشورهای بزرگ، تنها چين است که ناوهواپيمابر در اختيار ندارد. چين ديگر نمی تواند بدون ناوهواپيمابر باشد.»

وی در ادامه گفته است:« نيروی دريايی چين هم اکنون ضعيف است و از اين رو ما بايد به فکر ساخت يک ناوهواپيمابر باشيم.»

چندين فرمانده ارشد ارتش چين نيز در ماه های گذشته خواستار آن شده بودند، که اين کشور هر چه زودتر نخستين ناوهواپيمابر خود را بسازد. درياسالار هو يانلين يکی از فرماندهان عالی رتبه نيروی دريايی چين با اشاره به قابليت نظامی و اهميت ناوهای هواپيمابر به روزنامه چاينا ديلی پيپر گفت است:« ساخت ناوهواپيمابر نمادی از اهميت يک کشور و بسيار ضروری است. چين توانايی ساخت ناوهواپيما بر را دارد و بايد اين کار را انجام دهد.»

در اين ميان وزارت دفاع چين از ارايه هر گونه توضيحی در باره اظهارات وزير دفاع اين کشور در اين باره خودداری کرده است. اما هوآنگ شوپينگ سخنگوی وزارت دفاع چين در ماه دسامبر سال گذشته ميلادی به خبرنگاران گفته بود، چين به طور جدی سرگرم بررسی ايده ساخت ناو هواپيمابر است.

اظهارات وزير دفاع چين در حالی منتشر می شود که چندی پيش نزديک شدن چند قايق چينی به يک کشتی نيروی دريايی آمريکا در آب های بين المللی خبرساز شده بود.

مقام های امنيتی آمريکا از برخورد ميان کشتی های دو کشور به عنوان جدی ترين تنش نظامی ميان چين و آمريکا در سال های اخير ياد کرده بودند.

چين در توجيه اقدام قايق های اين کشور گفته بود، کشتی نظامی آمريکايی سرگرم انجام اعمال غير قانونی در محدوده تجاری اين کشور بود.

خبرگزاری فرانسه همچنين به نقل از يک کارشناس امنيت بين المللی در دانشگاه پکن می نويسد، چين برای کمک به تثبيت صلح در جهان و دفاع از جايگاه روبه رشدش به ناو هواپيمابر نياز دارد.

دولت چين نيز با افزايش بيش از پانزده درصدی بودجه دفاع اين کشور برای سال جاری ميلادی با برنامه مدرنيزه کردن ارتش خلق موافقت کرده است. بودجه نظامی چين در سال جاری حدود ۶۹ ميليارد دلار است.

XS
SM
MD
LG