لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

درخواست پکن از تهران: در مذاکرات هسته‌ای عملگرا و انعطاف‌پذیر باشید


هو جين‌تائو
هو جين‌تائو
هو جين‌تائو، رئيس جمهور چين، روز جمعه، ۱۹ خرداد ماه، با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران گفت‌و‌گو کرد و از ايران خواست تا در مذاکرات هسته ای «عملگرا و انعطاف پذير» باشد.
به گزارش خبرگزاری شينهوا، رئيس جمهور چين در ملاقاتش با رئیس جمهور ایران در پکن، از وی خواست تا تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.
خبرگزاری شينهوا به نقل از رئيس جمهور چين نوشت که «اين کشور اميدوار است که ايران گفت‌وگوهای جدی با شش کشور (گروه ۵+۱) داشته باشد و با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند».
چين همچنين ابراز اميدواری کرد که تنش بر سر مسئله هسته ای ايران از طريق مذاکرات کاهش يابد.
روسيه و چين چهارشنبه در بيانيه مشترکی اعلام کردند با هرگونه توسل به زور يا اعمال تحريم‌های يکجانبه عليه ايران مخالفند.
در اين بيانيه که در پی ديدار رئيس جمهوری روسيه، ولاديمير پوتين با رهبران چين صادر شد، آمده است، روسيه و چين مخالف استفاده از نيروی نظامی يا تهديد توسل به زور عليه ايران هستند و اِعمال تحريم‌های يکجانبه عليه ايران را تأييد نمی‌کنند.
سخنان رئيس جمهور چين در حالی بيان می شود که ايران ۲۹ و ۳۰ خرداد با گروه ۵+۱، که عبارت است از پنج عضو دائمی شورای امنيت يعنی آمريکا، روسيه، بريتانيا،فرانسه، چين، به اضافه آلمان، در مسکو مذاکرات هسته‌ای را دنبال خواهد کرد.
در همین حال، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه از ايران خواسته است تا با آمادگی برای برداشتن «گام های» مشخص و واقعی در خصوص مناقشه هسته‌ای خود در نشست با گروه ۵+۱ در مسکو حاضر شود.
همچنین رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس تأکید کرده است که «گزینه دیپلماسی برای حل معضل هسته‌ای ایران همیشگی نیست و هرچه ایران در پاسخ‌گویی بیشتر تعلل کند، بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت».
در کنار مذاکرات هسته‌ای با ۵+۱، ايران روز جمعه ۱۸ خرداد نيز مذاکرات با آژانس بين المللی انرژی اتمی را در وين آغاز کرده است.
غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ايران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ايران در اين خصوص شده است. ايران همواره اين اتهام‌ها را رد کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. ایران از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می داند.
XS
SM
MD
LG