لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

اولین تماس مقامات کره ای با گروگان ها در افغانستان


هیاتی از کره جنوبی برای مذاکرات رو در رو با طالبان به افغانستان رفته است ولی تاکنون ملاقاتی صورت نگرفته است.
هیاتی از کره جنوبی برای مذاکرات رو در رو با طالبان به افغانستان رفته است ولی تاکنون ملاقاتی صورت نگرفته است.

یک مقام کره ای در سئول پایتخت این کشور، روز دوشنبه ششم اوت اعلام کرد که مقامات این کشور موفق شدند برای اولین بار با یکی از ۲۱ گروگان کره ای تماس بر قرار کنند.


یک مقام کره ای که نخواست هویتش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت «روز یکشنبه بعد از ظهر تماس تلفنی با یکی از گروگان ها بر قرار شده است.»


این مقام اطلاعات بیشتری از جزییات گفت و گو با این گروگان کره ای ارائه نداد.


شورشیان طالبان ۲۳ شهروند کره ای را که برای تبلیغات مذهبی و کمک در بیمارستان ها به افغانستان آمده بودند به گروگان گرفته و خواستار مبادله آنها با زندانیان طالبان شدند.


شورشیان طالبان تاکنون دو نفر از شهروندان کره ای را کشته و تهدید کرده اند بقیه را نیز خواهند کشت.


خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، نیز اعلام کرد که خبرنگاران آن توانسته اند با دو نفر از گروگان ها تماس تلفنی بگیرد.


دولت افغانستان که از پشتیبانی آمریکا برخوردار است با خواسته طالبان موافقت نکرده و شورشیان طالبان تاکنون دو نفر از شهروندان کره ای را کشته و تهدید کرده اند بقیه را نیز خواهند کشت.

به گزارش این خبرگزاری، یکی از گروگان ها گفته که دو نفر از شهروندان کره ای به شدت مریض هستند و طالبان گفته اند که اگر دولت کره خواسته های آنها را بر آورده نکند همه را خواهند کشت.


از سوی دیگر، یکی از مقامات دولت کره جنوبی اعلام کرد این کشور در تلاش است تا دارو و مواد غذایی را از طریق دولت افغانستان و برخی رهبران قبیله ای که گفته می شود به نیروهای طالبان دسترسی دارند در اختیار گروگانها قرار دهد اما طالبان تا این لحظه از قبول این کمک ها سر باز زده اند.


کره جنوبی در تلاش است با شبه نظامیان طالبان گفت و گوی مسقیمی را در باره وضعیت این گروگان ها آغاز کند اما هنوز زمان و مکان مشخصی برای این دیدار دوجانبه تعیین نشده است.


مذاکره بین دولت افغانستان و طالبان برای آزاد سازی این گروگانها تا این لحظه به بن رسیده است زیرا کابل حاضر نشده است هشت تن از شبه نظامیان تندروی اسلامی را در قبال این گروگانها آزاد کند.


خبرهای رسیده از واشینگتن نیز حاکی است کاخ سفید انجام هرگونه معامله با طالبان را منتفی دانسته است.


تلاش دولت کرزای برای حل بحران گروگان ها


در همین حال، حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان که برای دیداری دو روزه به آمریکا سفر کرده است در مورد بحران گروگان های کره ای اعلام کرد که وی تمامی تلاش خود را برای آزادی گروگان ها خواهد کرد.


دولت کره جنوبی که از دولت افغانستان برای آزاد کردن اعضای زندانی طالبان نا امید شده هم اکنون به دولت آمریکا فشار وارد می آورد تا این کشور در این بحران مداخله کند.


آقای کرزای همچنین گفت که پیشرفتی در زمینه شناسایی مخفیگاه و دستگیری بن لادن رهبر القاعده حاصل نشده است ولی او مطمئن است که بن لادن دیگر در افغانستان نیست.


وی همچنین روز یکشنبه به خبرگزاری سی ان ان گفت که ایران تاکنون به افغانستان برای مبارزه با تروریسم کمک کرده است و این دو کشور رابطه بسیار خوب و بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند.


سخنان آقای کرزای در مورد ایران کاملا خلاف اتهامات مقامات آمریکایی در مورد حمایت این کشور از شورشیان است.


این در حالی است که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در مورد سخنان آقای کرزای گفت که ایران در افغانستان به هر دو طرف کمک می کند. هم به دولت افغانستان و هم به طالبان.


XS
SM
MD
LG