لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

تلاش دولت افغانستان برای آزادی ۲۲ گروگان کره ای


اقوام گروگان های کره ای در انتظار شنيدن خبر جديدی از بستگان خود هستند.
اقوام گروگان های کره ای در انتظار شنيدن خبر جديدی از بستگان خود هستند.

با تعیین مهلت جديد از سوی طالبان برای به قتل رساندن ۲۲ گروگان اهل کره جنوبی، ميانجيگران افغان برای انجام مذاکرات بيشتر با اين گروه جهت آزادی اين گروگان ها تلاش می کنند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، منير منگال، معاون وزير کشور افغانستان، گفت: «ما به حل اين ماجرا از طريق مذاکره اعتقاد داريم و اگر مذاکرات شکست بخورد، ما به راه های ديگر نيز متوسل خواهيم شد.»


او سپس به اين پرسش که آيا منظورش از راه های ديگر، توسل به زور است، پاسخ مثبت داد.


آقای منگال همچنين خبر داد که در هيات مذاکره کننده دولت افغانستان، روحانيون نيز حضور دارند و افزود: «ما می کوشيم که گروگان ها بدون قيد و شرط آزاد شوند.»


همچنين وحيدالله مجددی، سرپرست هيات مذاکره کننده با طالبان، با اعلام از سرگيری مذاکرات در روز شنبه، ۲۸ ژوييه، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که نسبت به گفت و گوها با طالبان خوش بين است.


يکی از سخنگويان طالبان به خبرگزاری «د پ آ » آلمان گفت در صورتی که دولت افغانستان برای آزادی گروگان ها به زور متوسل شود، طالبان آنها را خواهند کشت.

البته او اشاره کرد که تاکنون پيشرفتی درمذاکرات به دست نيامده است.


درخواست های طالبان و قتل يکی از گروگان ها


شبه نظاميان طالبان تا ظهر روز جمعه، به دولت افغانستان مهلت داده بودند تا هشت تن از اعضای زندانی آن گروه را در قبال آزادی گروگان های کره ای که ۱۰ روز پيش توسط نيروهای طالبان ربوده شده بودند، آزاد کند.


آنها همچنين از دولت کره جنوبی خواستند تا ۲۰۰ نيروی نظامی خود را از افغانستان خارج کند. در اين مورد، سئول گفته است که اين نيروها بر اساس تاريخ از پيش تعيين شده در پايان سال ۲۰۰۷ ميلادی از افغانستان خارج خواهند شد.


گروه طالبان تا کنون يک نفر از اين گروگان ها را به قتل رسانده است. اين گروه اعلام کرد به دليل بی نتيجه ماندن مذاکرات با دولت افغانستان و مقام های کره جنوبی، اين گروگان به قتل رسيده است.


هويت اين گروگان کشته شده، بائه هيونگ کيو، ۴۲ ساله، اعلام شده است. جسد او در حالی پيدا شد که جای ۱۰ گلوله در سر، سينه و شکم وی مشاهده می شد.


بائه هيونگ کيو، سرپرست گروهی از مبلغان مسيحی بود. اعضای اين گروه در شرايطی به گروگان گرفته شدند که در حال سفر در شاهراه کابل – قندهار بودند.


تقاضای نماينده گروگان ها


در اين حال، يکی از زنان کره ای به گروگان گرفته شده روز پنجشنبه، ۲۶ ژوييه، در مصاحبه ای تلفنی با شبکه تلويزيونی سی. بی. اس آمريکا، برای آزادی خود و ساير گروگان ها تقاضای کمک کرد.


«يو سيون جو» در اين مصاحبه گفت: «ما در موقعيت دشواری به سر می بريم. همگی مريض شده ايم. خواهش می کنم به ما کمک کنيد.»


اين گروگان کره ای از سئول و جامعه بين المللی تقاضا کرد که با انجام توافق با طالبان، موجبات آزادی آنان را فراهم آورند.


XS
SM
MD
LG