لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

«ادامه رشد فساد اداری در ایران»


تازه‌ترين گزارش سالانه شفافيت بين‌الملل نشان می‌دهد که همچنان فساد در بسياری از کشورهای دنيا به ميزان زيادی وجود دارد و تبديل به بخشی از ساختار اقتصادی اين کشورها شده است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:01 0:00
لینک مستقیم

شفافيت بين الملل در گزارش سالانه‌اش وضعيت ۱۷۷ کشور جهان از نظر فساد را بررسی کرده که بر مبنای آن در بيش از دو سوم کشورهای جهان شاخص فساد بيش از عدد ۵۰ است و اين کشورها فاسد محسوب می‌شوند.
ايران در اين گزارش از نظر فساد حکومتی در رتبه صد و چهل و چهارم قرار گرفته که ۱۱ رتبه پايين تر از جايگاه سال گذشته اين کشور محسوب می‌شود. در رده‌بندی امسال شاخص فساد جهانی، ايران همراه کشورهای نيجريه، کامرون، جمهوری آفريقای مرکزی، اوکراين و پاپوآ گينه نو با کسب ۲۵ امتياز در يک رده قرار گرفته است. امتياز سال گذشته ايران ۲۸ بود و ايران هم رده کشورهای روسيه و قزاقستان در رتبه ۱۲۰ قرار گرفته بود. بر اساس رتبه بندی امسال وضعيت فساد در کشورهای بنگلادش، کنيا، پاکستان، مالی و جمهوری آذربايجان از ايران بهتر است.
در گزارش امسال شفافيت بين‌الملل کشورهای سومالی، افغانستان و کره شمالی با کسب ۸ امتياز در رتبه ۱۷۵ به عنوان فاسدترين کشورهای دنيا انتخاب شده اند.
کمترين فساد دولتی نيز در کشورهای دانمارک و نيوزيلند روی داده و اين کشورها با کسب ۹۱ امتياز از ۱۰۰ امتياز ممکن به طور مشترک در رده اول قرار گرفته‌اند. فنلاند، سوئد، نروژ، سنگاپور، سوئيس، هلند، استراليا، کانادا و لوکزامبورگ در رده‌های بعدی کمترين فساد‌های حکومتی قرار گرفته‌اند. دانمارک سال گذشته نيز در رده نخست اين فهرست قرار گرفته بود.
در اين فهرست، يونان مانند سال گذشته به عنوان فاسدترين کشور اروپايی معرفی شده اما رتبه اين کشور ۱۴ پله بالاتر آمده و در رده هشتادم قرار گرفته است. بلغارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوين و رومانی نيز از ديگر کشورهای اروپايی هستند که بر اساس گزارش شفافيت بين المللی فساد حکومتی در آنها بالاست.
آمريکا که بزرگترين اقتصاد جهان را در اختيار دارد بدون تغيير نسبت به سال گذشته در رده ۱۹ قرار گرفته است. در خاورميانه امارات متحده عربی بهترين رتبه، رده ۲۶ را با ۶۹ امتياز بدست آورده و پس از آن قطر و اسرائيل قرار گرفته‌اند.
​گزارش شفافيت بين الملل امتياز کشورها را از صفر تا ۱۰۰ در نظر گرفته است. کشوری که دارای امتياز يک است، فاسدترين و کشوری که دارای امتياز ۱۰۰ است، پاکترين کشور معرفی شده است.
سازمان شفافيت بين‌الملل در گزارش امسالش نوشته که آمار امسال نشان می‌دهد که تمام کشورهای دنيا با تهديد فساد در تمام سطوح حکومتی‌شان روبرو هستند. هيگوئيت لابل رئيس اين سازمان در تشريح نتايج امسال گفته کشورهای که در رده بالای فهرست قرار گرفته اند آشکارا نشان می‌دهند شفافيت بيشتر می‌تواند مسوليت بيشتر به همراه بياورد که در نتيجه آن فساد کاهش پيدا می‌کند.
شاخص فساد بر مبنای ديدگاه کارشناسان مختلف در زمينه فسادِ بخش‌های عمومی حکومت‌ها مشخص می‌شود.

امتياز کشورها با افزايش دسترسی شهروندانشان به اطلاعات آزاد افزايش می‌يابد و نحوه عملکرد ماموران و کارمندان حکومت تاثير زيادی در رتبه بندی کشورها دارد. کمبود نهادهای غير دولتی و ضعف آنها در نظارت بر عملکرد حکومت‌ها از ديگر عوامل کاهش رتبه کشورهاست. سازمان شفافيت بين الملل، فساد در بخش‌های عمومی حکومت‌ها از جمله در بخش‌هايی چون احزاب سياسی، پليس و سيستم‌های قضايی را به عنوان اصلی ترين چالش دنيا در زمينه مبارز با فساد حکومتی دانسته است.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG