لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

نظرسنجی گالوپ: چک و تانزانیا دارای بالاترین نرخ فساد حکومتی هستند


یک نظرسنجی که توسط موسسه آمریکایی «گالوپ» انجام شده نشان می‌دهد که از میان ۱۲۹ کشور مورد مطالعه، در ۱۰۸ کشور اکثریت مردم معتقدند که فساد اداری در دولت‌هایشان فراگیر است.

نتایج این نظرسنجی که این هفته از سوی گالوپ منتشر شده نشان می‌دهد که در میان کشورهای دارای مطبوعات آزاد، جمهوری چک از سوی ۹۴ درصد مردم، ایالات متحده ۷۳ درصد، و در سوئد ۱۴ درصد مردم معتقدند که فساد در دولت کشورشان فراگیر است.

مبنای نظرسنجی گالوپ که در سال ۲۰۱۲ انجام شده مصاحبه‌های شخصی یا تلفنی با دست‌کم هزار نفر از هر کشور بوده و در این نظرسنجی کشورها به سه دسته تقسیم شده‌اند.

در میان دسته اول که کشورهای دارای مطبوعات آزاد هستند جمهوری چک با ۹۴ درصد بالاترین درصد از دید منفی مردم نسبت به فراگیر بودن فساد اداری در دولت را به خود اختصاص داده است.

بنابر این گزارش، این درصد در جمهوری چک نسبت به سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد و می‌تواند با رسوایی اخیر که در ماه ژوئن منجر به استعفای «پتر نچاس»، نخست‌وزیر این کشور شد ارتباط داشته باشد.

در میان این دسته از کشورها، ۸۶ درصد از مردم ایتالیا گفته‌اند که فساد را در دولت خود فراگیر می‌دانند و این رقم برای بریتانیا ۴۳ درصد و هلند و استرالیا ۳۳ درصد است و در این میان، سوئد با ۱۴ درصد کمترین درصد را به خود اختصاص داده است.

در دسته دوم کشورهایی قرار گرفته‌اند که مطبوعات در آنها «تا اندازه‌ای آزاد» توصیف شده و در این دسته تانزانیا با ۹۵ درصد بدترین شرایط و گرجستان با ۲۵ درصد بهترین شرایط را دارد. یونان و ترکیه نیز که در این دسته قرار گرفته‌اند به ترتیب ۹۲ درصد و ۵۳ درصد را نشان می‌دهند.

در دسته سوم که کشورهای با مطبوعات «غیر آزاد» قرار دارند چاد با ۹۲ درصد بالاترین رقم را دارد. در این دسته روسیه ۸۰ درصد، افغانستان ۷۷ درصد، جمهوری آذربایجان ۶۲، تاجیکستان ۴۷ و روآندا پنج درصد را نشان می‌دهند که جایگاه روآندا در این دسته و هم‌چنین در سطح جهانی بهترین جایگاه است.

نام ایران در میان کشورهای این نظرسنجی دیده نمی‌شود.

به نوشته این گزارش، از نتایج کلی این نظرسنجی چنین بر می‌آید که حتی در کشورهایی که مطبوعات و رسانه‌ها در آنها آزادند و با این‌که آزادی رسانه‌ها «از شاخص‌های اصلی کشورداری خوب به‌شمار می‌آید» عدم اعتماد مردم به پاک بودن دولت بالا است.

این گزارش می‌نویسد که داده‌های به‌دست آمده توسط موسسه گالوپ هیچ‌گونه پیشرفت ملموسی را طی چند سال گذشته در جهت کاستن از بی‌اعتمادی مردم به درستکاری دولت‌ها نشان نمی‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: در نگاه اول با توجه به تلاش‌های فزاینده‌ای که برای کاهش فساد در سال‌های اخیر صورت گرفته از جمله برنامه ضد فساد اداری کشورهای «گروه ۸» و قانون ضد فساد اداری ایالات متحده، نتایج این نظرسنجی «مایوس‌کننده» به حساب می‌آید.

گالوپ اما در گزارش خود می‌افزاید که همین برنامه‌ها و هم‌چنین کنترل‌های فزاینده‌ای که در جهت شفاف‌سازی و کاهش فساد اداری انجام شده می‌تواند دلیلی باشد برای آگاهی بیشتر مردم نسبت به فسادهای اداری موجود در کشورشان.

این گزارش در پایان می‌نویسد که بهبود این وضعیت و بهبود اعتماد شهروندان به دولت‌هایشان نیاز به زمانی طولانی و روندی درازمدت دارد.

نتایج یک نظرسنجی بین‌المللی که سازمان غیردولتی «شفافیت بین‌الملل» (ترنسپرنسی اینترنشنال) تیرماه سال جاری منتشر کرد نشان داد از هر دو نفر از شهروندان زمین یک نفر معتقد است فساد و رشوه در جهان طی سال‌های گذشته «بدتر و بیشتر» شده است.

بنا بر آن نظرسنجی، اکثر مردم «تمایلی در دولت خود به مبارزه با فساد نمی‌بینند» و نزدیک به ۹۰ درصد از شهروندان معتقدند رهبران آنها زحمت زیادی برای مبارزه با فساد نمی‌کشند.

بر اساس این گزارش، بدبینی به بدتر شدن فساد در هر دو گروه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه وجود دارد.
XS
SM
MD
LG