لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

گالوپ: از هر هشت کارگر و کارمند، فقط یک نفر به کار خود تعهد دارد


موسسه نظرسنجی معتبر گالوپ در تازه‌ترین آمارگیری خود درباره میزان تعهد و عدم تعهد کارگران و کارمندان به کار در سراسر جهان اعلام کرد که تنها ۱۳ درصد استخدامی‌ها به کار خود تعهد دارند. این آمار در کشور ایران تنها هفت درصد است.

در گزارش تازه گالوپ با عنوان «وضعیت کار در جهان» که روز ۱۶ مهرماه منتشر شد و بر مبنای وضع کار در ۱۴۲ کشور جهان انجام شده آمده است که ۶۳ درصد از استخدامی‌های جهان در کار خود «مشارکت و تعهد ندارند».

در این گزارش، عدم تعهد و مشارکت افراد این طور معنا شده است که افراد در محل کار فاقد انگیزه‌اند و کمتر احتمال دارد که در راه تحقق اهداف و آرمان‌های محل کار خود تلاش کنند.

تعهد تنها ۱۳ درصد استخدامی‌ها به کار خود در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به این معناست که از هر هشت نفر کارگر و کارمند تنها یک نفر «از نظر روانی» به کار خود تعهد دارد و احتمال دارد که به سازمان متبوع خود کمک مثبتی بکند.

گزارش گالوپ حاکی از آن است که متعهدترین کارگران و کارمندان را در کشورهای آمریکا و کانادا و غیرمتعهدترین استخدامی‌ها را در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا می‌توان یافت.

در تقسیم‌بندی منطقه‌ای این آمار، میزان تعهد به کار در آمریکا و کانادا ۲۹ درصد و در شرق آسیا تنها شش درصد است.

این آمار در مورد کشور ایران هفت درصد برای کارگران و کارمندان متعهد به کار، ۵۶ درصد برای افراد غیرمتعهد به کار و ۳۷ درصد برای افرادی است که «فعالانه» سعی می‌کنند از زیر بار تعهد شانه خالی کنند.

در این میان دو کشور کستاریکا و سوریه بهترین و بدترین وضعیت را دارند: در کستاریکا میزان تعهد به کار ۳۳ درصد و در سوریه میزان تعهد به کار صفر درصد عنوان شده است.

در کشور تونس، ۵۴ درصد از زیر بار مسئولیت و تعهد شانه خالی می‌کنند.

با این حال در این گزارش تاکید شده است که مناطق توسعه‌یافته از نظر اقتصادی در دنیا الزاما وضعیت بهتری ندارند: در ۱۹ کشور غرب اروپا، تنها ۱۴ درصد از کارگران و کارمندان به انجام کار خود تعهد دارند، و در مقابل ۲۰ درصد از زیر بار تعهد شانه خالی می‌کنند.

موسسه گالوپ در گزارش خود یادآوری می‌کند که آمار نومیدکننده حاضر از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند نشان دهد که چرا روند بهبود اقتصادی جهان تا این حد کند است و چرا در بسیاری از کشورها شاهد شورش و ناآرامی اجتماعی هستیم.
XS
SM
MD
LG