لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

بدبينی «۵۷ درصد» مردم جهان نسبت به يافتن فرصت های شغلی


با توجه به تداوم رو به افزايش تقاضا برای نفت، اقتصاد عربستان، قطر و کويت توانسته است استاندارد زندگی مردم خود را در سطح خوبی حفظ کند.
با توجه به تداوم رو به افزايش تقاضا برای نفت، اقتصاد عربستان، قطر و کويت توانسته است استاندارد زندگی مردم خود را در سطح خوبی حفظ کند.
بر اساس یک نتايج نظرسنجی که توسط موسسه «گالوپ» انجام شده است اکثريت مردم جهان در سال ۲۰۱۱ در مورد يافتن فرصت های شغلی نااميد بوده و يا نظر منفی داشتند.

۶۶ درصد ايرانی ها طبق اين نظرسنجی معتقدند زمان خوبی برای يافتن شغل نيست. در مقابل ۲۶ درصد ایرانی ها نظر مثبتی برای یافتن فرصت شغلی دارند. هفت درصد نیز پاسخی به این نظرسنجی نداده اند.

در اين نظرسنجی که در ۱۴۹ کشور جهان انجام شده است ۵۷ درصد از افراد بالغ و ميانسال گفته اند که شرايط برای يافتن شغل در محيط زندگی آنها بسيار نامطلوب است و در مقابل ۳۳ درصد در مورد يافتن شغل ديدگاه مثبتی داشتند.

مردم اروپا بيش از هر بخش ديگری از جهان در اين مورد اظهار نااميدی کرده و حدود ۷۲ درصد از آنها گفته اند که در شرايط فعلی پيدا کردن فرصت های شغلی بسيار دشوار است. در مقابل، بالاترين ميزان اميدواری در ميان مردم آمريکا مشاهده شده است که هنوز هم ۳۸ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند برای يافتن شغل زمان خوبی است.

تمام ۱۰ کشوری که مردم آن در مورد يافتن فرصت های شغلی به نسبت سايرين نظر مثبت تری داشتند از زمره کشورهای در حال توسعه هستند.

چهار کشور نفتخيز خاورميانه در ميان ۱۰ کشور صدر اين جدول هستند و پاسخ دهندگان در عربستان و عمان با حدود ۷۰ درصد اميدواری برای يافتن شغل، از تمام کشورهای جهان خوشبين تر بوده اند.

با توجه به تداوم رو به افزايش تقاضا برای نفت خام، اقتصاد کشورهايی نظير عربستان سعودی، قطر و کويت توانسته است با تکيه بر درآمدهای نفتی به شکل مستقيم و يا غيرمستقيم استانداردهای زندگی مردم کشورهای خود را در سطح خوبی حفظ کرده و آنها را از فشار بحران اقتصادی که در ساير نقاط جهان بسيار ملموس است در امان نگاه دارند.

مردم کشورهايی که جزو بزرگترين اقتصادی های جهان محسوب می شوند بيش از همه در مورد احتمال يافتن فرصت های شغلی در سال ۲۰۱۱ بدبين بوده اند. از اين مجموعه فقط مردم آلمان و برزيل ابراز اميدواری کرده اند.

برزيل يکی از اولين اقتصادهای جهان بود که توانست از دوران رکود يا رشد ناچيز اقتصادی بيرون بيايد و در طول سال های اخير علاوه بر افزايش چشمگير توليد ناخالص ملی کشور توانسته است به شکل بی سابقه ای از ميزان بيکاری در مناطق شهری بکاهد.

آلمان نيز با وجود تداوم رکود اقتصادی در اکثر نقاط اروپا توانسته است رشد اقتصادی خود را با آهنگ ملايمی ادامه داده و در طول سال ۲۰۱۱ شاهد يکی از نازل ترين رقم های بيکاری در اين کشور بوده ايم. شايد به اين دليل پاسخ دهندگان آلمانی به نسبت ساير کشورهای اروپايی و ساير کشورهای پيشرفته جهان نسبت به يافتن فرصت های شغلی ديدگاه مثبت تری داشتند.

شش مورد از ميان ۱۰ کشوری که پاسخ دهندگان به اين نظرسنجی منفی ترين ديدگاه را داشتند کشورهای عضو اتحاديه اروپا هستند. تقريبا تمام پاسخ دهندگان يونانی و ايرلندی در مورد يافتن فرصت های شغلی نظر منفی داشتند.

به احتمال فراوان اين ارزيابی ها در طول سال ۲۰۱۲ نيز ادامه خواهد يافت چون تعداد زيادی از کشورهای عضو اتحاديه اروپا به خاطر بدهی های خارجی سنگين و کسری بودجه هنگفت در وضعيت اقتصادی نامطلوبی قرار داشته و يکی از پيامدهای برجسته آن افزايش چشمگير نرخ بيکاری است.

نتايج اين نظرسنجی موسسه بين المللی «گالوپ» بر اساس مصاحبه های رودررو و يا گفت و گوهای تلفنی با هزار نفر از ساکنان ۱۴۶ کشور جهان و در سال ۲۰۱۱ تهيه شده است.

طبق استانداردهای معمول در نظرسنجی های گسترده ای نظير اين مورد می توان گفت که ضريب خطای آن حدود سه و نيم تا چهار درصد است.
XS
SM
MD
LG