لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

یک نظرسنجی: ۵۱ درصد آلمانی ها اقتصاد بدون یورو را ترجیح می دهند


نتايج يک نظرسنجی که روز يکشنبه انتشار يافت نشان می دهد که اکثريت آلمانی ها معتقدند وضعيت اقتصادی کشور آنها بدون يورو واحد پول مشترک اروپايی بهتر خواهد بود.

همزمان وزير اقتصاد اين کشور باری ديگر در مورد احتمال باقی ماندن يونان در پيمان واحد پول مشترک اروپايی اظهار ترديد کرده است.

بر اساس اين نظرسنجی که توسط روزنامه پرتيراژ «بيلد» انجام شده ، حدود ۵۱ درصد از مردم آلمان معتقدند که اين کشور به عنوان بزرگترين و موفق ترين اقتصاد اروپا در صورت خروج از پيمان مربوط به يورو که هفده کشور اروپايی را شامل می شود، وضعيت بهتری خواهد داشت. در مقابل فقط ۲۹ درصد گفته اند که خروج از يورو به ضرر آلمان خواهد بود.

اين نظرسنجی همچنين نشان داده که ۷۴ درصد از پاسخ دهندگان آلمانی معتقدند که اگر يونان به وعده های مالی خود در برابر اروپا عمل نکند بايد از پيمان پول مشترک اروپايی خارج شود.

فيليپ روئسلو، وزير اقتصاد آلمان نيز به روزنامه «بيلد» گفته است که درباره موفقيت يونان در اجرای تمام اصلاحات اقتصادی که وعده داده شده ترديد دارد.

وی افزود:« اجرای اين اصلاحات هنوز با موانع زيادی روبرو است. هنوز هم اداره ماليات يونان ناکارآمد است. در عرصه خصوصی سازی سرمايه ها و نهادهای عمومی و دولتی نيز هنوز هيچ اقدامی صورت نگرفته است.»

وزير اقتصاد آلمان افزود که اگر يونان به تعهدات خود عمل نکند هيچ کمک مالی ديگری در اختيار اين کشور قرار داده نخواهد شد و در نتيجه اقتصاد يونان ورشکست خواهد شد.

فيليپ روئسلر، وزير اقتصاد که از اعضای حزب کوچکتر در دولت ائتلافی حاکم بر آلمان است در گذشته نيز بارها در مورد موفقيت يونان برای اجرای اصلاحات مورد نظر اتحاديه اروپا و خروج از بحران مالی شديد اظهار ترديد کرده بود.

يونان که با مشکل بدهی های خارجی سرسام آور و کسری بودجه هنگفتی روبرو است ، در برابر دريافت کمک های مالی چند صد ميليارد دلاری ازسوی اتحاديه اروپا و نهادهای مالی بين المللی متعهد شده است که اصلاحات اقتصادی گسترده ای را در اين کشور اجرا کند.

در حال حاضر يک گروه از حسابرسان بين المللی برای بررسی اقدامات دولت برای کاهش کسری بودجه و اجرای اصلاحات اقتصادی لازم در آتن هستند.

گزارش اين هيئت حسابرسی مشخص خواهد کرد که بخش بعدی بسته کمک های مالی اتحاديه اروپا ( که حدود ۳۱ ميليارد يورو است ) به اين کشور پرداخت خواهد شد و يا نه.

اکثر کارشناسان معتقدند که اقتصاد يونان بدون دريافت اين کمک مالی کاملا ورشکست خواهد شد.
XS
SM
MD
LG