لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

«ماموران برای کمک بین خانواده های زلزله زده استثنا قایل می شوند»


شيرين عبادی برنده جایزه صلح نوبل و عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، شنبه، چهارم شهریور ماه، در بيانيه مشترکی از حکومت ایران خواستند ابزار سرکوب را کنار گذاشته و راه را برای کمک های مردمی به زلزله زدگان باز کنید. در این بیانیه همچنین آمده طبق گزارش هایی «ماموران دولتی در عرضه کمک بین خانواده های زلزله زده استثنا قایل می شوند.»

در این بیانیه که در سایت کانون مدافعان حقوق بشر نیز منتشر شده، آمده است: «با گذشت دو هفته از زلزله در استان آذربايجان، دولتمردان جمهوری اسلامی همچنان به سياست سکوت و پنهان کاری ادامه می دهند و تاکنون نه تنها آمار واقعی جانباختگان، روستاها و خانه های خراب شده و خسارت های مالی را اعلام نکرده اند، و از رسيدگی به نيازهای مردم و رساندن کمک های کافی نخستين طفره رفته اند، بلکه با اعزام سپاه پاسداران به منطقه و ايجاد وحشت و دستگيری ده ها فعال مدنی و امدادگر داوطلب می کوشند در کمک های مردمی به هم ميهنان آسيب ديده نيز اخلال کنند.»

خانم عبادی در این مورد به رادیو فردا می گوید «متاسفانه تعدادی از هموطنان که برای کمک به زلزله زدگان رفته بودند، مورد خشونت قرار گرفتند و برخی دستگیر شدند. بعضی از آنها با وثیقه سنگین ازاد شدند ولی برخی هنوز در زندان هستند. این یک درد مضاعف است.»

شیرین عبادی می افزاید «مهمترین مساله ترس حکومت از سازماندهی است...حکومت از این می ترسد که جوانان ایرانی در آینده دوباره سازماندهی کنند و علیه حکومت و ظلم حکومت دست به اقدام بزنند.در حقیقت این دستگیری، یک دستگیری پیشگیرانه بوده است.»

در بیانیه این دو مدافع حقوق بشر آمده است «دولت حساب های بانکی گروه های غيردولتی مردمی برای کمک به زلزله زدگان را مسدود کرده است. گروه هايی از مددکاران اجتماعی کودکان و هم چنين روانشناسانی که برای کمک به زلزله ‌زدگان به مناطق روستايی رفته بودند، با تهديد به توقيف مدارک شان از سوی اداره اطلاعات اهر و تبريز، مجبور به ترک منطقه شده اند. سپاه با بازرسی کاميون ها و وانت ها در جاده ها، برخی از وسايل نقليه حامل مواد بهداشتی و خوراکی مردم را توقيف کرده است.»

این بیانیه می افزاید «نمايندگان سازمان دولتی هلال احمر قادر به فعالیت چندانی نیستند زیرا سپاه مانع از دخالت آنها می شود. بنا به گزارش ها، در مواردی نیز مشاهده شده که ماموران دولتی در عرضه کمک بین خانواده های مختلف استثنا قایل می شوند.»

در پایان شیرین عبادی و عبدالکریم لاهیجی خواستار آزادی تمام امدادگران داوطلب و فعالان مدنی و اجتماعی شده و از حکومت ایران خواستند، «با کنار گذاشتن اهرم های فشار و سرکوب مثل سپاه پاسداران راه را برای امدادرسانی فعالان مدنی و اجتماعی و کمک های مردمی باز کنند.»
XS
SM
MD
LG