لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

احمدی‌نژاد پس از دو هفته «سرزده» به مناطق زلزله‌زده رفت


رئیس جمهور ایران دو هفته پس از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی و کشته شدن «دست‌کم ۲۵۷ تن» و بر جای ماندن «۱۳۷ هزار حادثه‌دیده»، برای نخستین بار از مناطق زلزله‌زده دیدن کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد، روز جمعه، سوم شهریورماه، به طور «سرزده» به آذربایجان شرقی سفر کرد و از روستاهای «زغن‌آباد» و «زنگ‌آباد» شهرستان ورزقان دیدن کرد.

در این سفر هیئتی متشکل از وزرای کشور، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و رئیس سازمان هلال احمر، محمود احمدی‌نژاد را همراهی کرده‌اند.

دیدار محمود احمدی‌نژاد در حالی صورت گرفته است که دو هفته از زلزله آذربایجان شرقی می‌گذرد و او هنوز دلیلی برای تاخیر سفر خود به مناطقه زلزله‌زده نیاورده است.

بعدازظهر شنبه، ۲۱ مردادماه، دو زلزله به قدرت شش و ۶.۲ دهم ریشتر شهرهای اهر و ورزقان را لرزاند و رئيس جمهور ايران دو روز پس از وقوع این زلزله، برای شرکت در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی راهی عربستان سعودی شد.

بر اساس آخرین اعلام سازمان پزشکی قانونی ایران، زلزله آذربایجان شرقی «۲۵۷ کشته» برجای گذاشته است.

این در حالی است که پیشتر وزارت بهداشت، شمار کشته‌شدگان این زلزله «۳۰۶ تن» اعلام کرده بود. پزشکی قانونی ایران این تفاوت رقم را ناشی از شمارش نادرست اجساد دانسته است.

به گفته سازمان هلال احمر، زلزله آذربایجان شرقی همچنین «۱۳۷ هزار حادثه‌دیده» برجای گذاشته است.

آزادی شماری از امدادگران بازداشت شده در آذربایجان شرقی

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که شماری از «ده‌ها» امدادگر حاضر در استان آذربایجان شرقی که اول شهریورماه توسط «نیروهای امنیتی» بازداشت شده بودند آزاد شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، «۱۱ تن» از بازداشت‌شدگان به قید ضمانت از بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز آزاد شده‌اند. وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، شمار افراد آزاد شده را «۱۰ تن» اعلام کرده است.

امیر کلهر، از داوطلبان کمک به زلزله‌زده‌ها، که در منطقه حاضر است به رادیوفردا گفته است که اول شهریورماه، نیروهای انتظامی و امنیتی قصد «هجوم» به انبار کالاها را داشته‌اند و پس از آن نیز تهدید به پلمب انبار کرده‌اند که به دنبال مقاومت فعالان مدنی حاضر در محل، پس از محاصره «هفت ساعته» این انبار، افرادی را دستگیر کرده‌اند.

سحام نیوز دوم شهریورماه فهرستی از «۴۰ تن از بازداشت‌شدگان» این حادثه را منتشر کرده بود.

به گفته وب‌سایت کلمه، تمامی این افراد پس از دستگیری به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شده‌اند.
XS
SM
MD
LG