لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

خامنه‌ای: زلزله آذربایجان می‌تواند به سکوی پرش تبدیل شود


آیت‌الله علی خامنه‌ای، پنجشنبه، در بازدید از مناطق زلزله‌زده در آذربایجان شرقی گفت: «اگر ساکنان اين مناطق با يکديگر همکاری و همدلی داشته باشند اين حادثه می‌تواند به سکوی پرش و دگرگونی چهره اين منطقه تبديل شود.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، رهبر جمهوری اسلامی صبح پنجشنبه، «با حضور سرزده در مناطق زلزله‌زده استان آذربايجان شرقی ضمن ابراز همدردی با ساکنان اين مناطق از نزديک در جريان خسارات وارد شده و نحوه کمک‌رسانی به زلزله زدگان قرار گرفت.»

آقای خامنه‌ای در این بازدید گفت: «مردم ايران، مردمی متحد و يکپارچه هستند و همين اتحاد و يکپارچگی موجب قدرت و نيرومندی ملت شده است.»

عصر شنبه، ۲۱ مرداد، دو زمين‌لرزه به بزرگی بالای شش ريشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هريس در آذربايجان شرقی را لرزاند که باعث تخريب ۲۴۵ روستا و ۱۲ هزار واحد مسکونی شد.

پیشتر، حسن قدمی، رئيس سازمان مديريت بحران کشور، شمار کشته‌شدگان اين زمين‌لرزه را ۲۵۳ نفر و شمار زخميان را ۳۸۰ نفر اعلام کرد. اين در حالی است که وزارت بهداشت تعداد کشته‌شدگان را ۳۰۶ نفر و پزشکی قانونی هم شمار جان‌باختگان را ۱۶۹ نفر اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد عليرضابيگی، استاندار آذربايجان شرقی پیشتر گفته بود: ۱۲ هزار واحد مسکونی در اثر زلزله بين ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسيب ديده اند که برای «بازسازی و احداث دوباره اين واحدهای مسکونی بايد کانون‌های مناسب حتی برای استقرار دوباره روستاها شناسايی شود.»

محمد اشرفی، معاون عمرانی استاندار آذربايجان شرقی ، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت ميزان خسارات زلزله حدود هشتصد ميليارد تومان طبق برآورد شده است.

علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، نیز پس از بازديد روز سه‌شنبه خود از مناطق زلزله‌زده شمال غرب ايران، در جلسه غيرعلنی روز چهارشنبه مجلس «گزارش محرمانه‌ای» را در مورد مناطق زلزله‌زده به مجلس ارائه کرد.

اين خبرگزاری در مورد اين «گزارش محرمانه» مطلب ديگری عنوان نکرد و تنها گزارش داد که علی لاريجانی از کميسيون عمران و بهداشت خواسته‌ است که کارگروهی را تشکيل داده تا بر روند کارها و بازسازی مناطق زلزله‌زده نظارت کنند.

از سوی دیگر در حالی که انتقادها از رادیو و تلویزیون دولتی ایران درخصوص «بی‌توجهی به پوشش دادن اخبار زمین‌لرزه آذربایجان شرقی» همچنان ادامه دارد، روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم در ایران، در شماره چهارشنبه خود رسانه‌ها و خبرنگاران ایرانی را به دلیل انتشار اخبار مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی به «سیاه‌نمایی»، «هم‌سویی با ضدانقلاب» و «اقدام علیه امنیت» متهم کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG