لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

استقبال ايران از دريافت کمک های بين المللی به زلزله زدگان آذربايجان شرقی


چند روز پس از زلزله در آذربايجان شرقی و انتقاد از نحوه کمک رسانی دستگاههای دولتی به آسيب ديدگان اين زمين لرزه، مقام های جمهوری اسلامی موضع خود را در قبال دريافت کمک های بين المللی تغييرداده و اعلام کردند که ايران آماده دريافت کمک های بين المللی به زلزله زدگان آذربايجان شرقی است.

محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهوری، و علی لاريجانی، رييس مجلس ايران اعلام کردند که از دريافت کمک های بين المللی برای زلزله زدگان استقبال می کنند.

طی روز های اخير از نحوه مديريت امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله در آذربايجان شرقی که بيش از ۳۰۶ کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته، به شدت انتقاد شده است.

عصر شنبه ۲۱ مرداد دو زمين لرزه به بزرگی ۶.۲ و شش ريشتر شهرستان های اهر، ورزقان و هريس در آذربايجان شرقی را لرزاند. که به گفته مقام های محلی ۱۲ هزار واحد مسکونی در اثر زلزله بين ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسيب ديده‌اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، محمدرضا رحيمی شامگاه دوشنبه گفت: «اکنون در اين شرايط آماده دريافت کمک های کشورهای مختلف به زلزله زدگان شهرستان های اهر، ورزقان و هريس هستيم. »

علی لاريجانی نيز روز سه شنبه در جريان ديدار خود از مناطق زلزله زده گفت« ‌از کمک هر کشوری که بخواهد به زلزله زدگان استان آذربايجان شرقی کمک کند، استقبال می کنيم و تاکنون نيز برخی از کشورها از جمله پاکستان کمک‌های خود را برای آسيب ديدگان ارسال کرده‌اند.»

در همین زمینه، به گزارش خبرگزرای دانشجویان ایران، ایسنا، محمود مظفر، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر ، روز سه شنبه در مورد دريافت کمک‌های بين‌المللی برای آسيب‌ديدگان زلزله آذربايجان شرقی، گفت: کمک‌های امدادی کشورهای جمهوری آذربايجان، ترکيه و پاکستان صبح امروز دريافت شد.

جمعيت هلال احمر ايران روز يکشنبه اعلام کرده بود به رغم اعلام آمادگی برخی کشورها برای ارسال کمک به زلزله‌زدگان آذربايجان‌شرقی « نيازی به کمک‌های بين‌المللی» نيست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران ، ايسنا، پويا حاجيان، مدير کل روابط عمومی جمعيت هلال احمر ايران ،گفته بود: «با توجه به توانايی جمعيت هلال احمر در پوشش امدادی مناطق زلزله‌زده، نيازی به کمک‌های بين‌المللی نيست.»

در همين حال، خبرگزاری ايسنا به نقل از خليل ساعی مدير ستاد بحران استان آذربايجان‌شرقی گزارش داد که «يک تيم امداد و نجات از کشور ترکيه «بدون هماهنگی» با ستاد مديريت بحران در استان وارد منطقه شده بود که با توجه به اتمام کامل مراحل عمليات نجات نيازی به حضور تيم در منطقه نبود، بنابراين با «احترام و تشکر خاصی» از اين تيم آنان را راهی کشورشان کرديم.

اين در حالی است که عباس فلاحی، نماينده اهر و هريس در مجلس، روز دوشنبه به شدت از کمبود امکانات و نحوه کمک رسانی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس فلاحی گفته است: متأسفانه با وجود قولهای داده شده کمک رسانی به روستاها بسيار کند پيش می رود و هم اکنون اکثر روستاهای تخريب شده با کمبود چادر، لباس، آذوقه و مايحتاج ضروری مواجه هستند.

وی اضافه کرد: خود شهر اهر نيز دست کمی از روستاها ندارد و بيش از ۳۰ درصد اماکن مسکونی، اداری خسارت جدی وارد شده که توجه ويژه مسئولان را طلب می کند.
XS
SM
MD
LG