لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

زلزله دوباره ورزقان در آذربايجان شرقی را لرزاند


زلزله‌ای به بزرگی ۵.۳ درجه در مقياس امواج درونی زمين، ريشتر، عصر روز سه شنبه منطقه زلزله زده ورزقان را دوباره لرزاند. در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس اين زمين لرزه موجب وحشت مردم تبریز و فرار آنان به خيابان‌ها شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران،‌ زمان دقيق وقوع اين زلزله را ساعت ۱۸ و ۳۲ دقيقه و ۲۵ ثانيه روز سه شنبه اعلام کرد.

عصر شنبه ۲۱ مرداد دو زمين لرزه به بزرگی ۶.۲ و شش ريشتر شهرستان های اهر، ورزقان و هريس در آذربايجان شرقی را لرزاند. ميزان کشته شدگان در اين زلزله به بيش از ۳۰۰ نفر رسيده است که ۲۰۹ نفر آنها زن و کودک بوده اند. بيش از چهار هزار و ۵۰۰ تن نيز در اين زمين لرزه ها مصدوم شده اند.

اهر ۱۵۰ هزار نفر ، ورزقان ۵۰ هزار و ۶۲ هزار نفر جمعيت دارند که به ترتيب در ۱۱۶، ۹۷ و ۱۱۰ کيلومتری شمال شرقی تبريز مرکز استان قرار دارند.

هنوز گزارشی از ميزان تلفات زلزله روز سه شنبه منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، از روز شنبه اهر و ورزقان متناوب با پس لرزه مواجه بوده اند. اين پس لرزه ها بين ۲.۶ تا ۳.۴ ريشتر بزرگی داشته اند. ولی زمين لرزه روز سه شنبه از قدرت بيشتری برخوردار بوده که مؤسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران عمق آن را ۶ کيلومتر اعلام کرده است.

نجات یک زن سه روز پس از زلزله

درهمین حال رسانه های ایران روز سه شنبه گزارش داده اند یک زن سه روز پس از زلزله در روستایی از توابع ورزقان توسط امدادگران زنده از زیر آوار نجات پیدا کرده است.

به گزارش مهر، معصومه عالی مادر دو دختر و دو پسر بعد از گذشت سه روز از زلزله در روستای سرخاگو از توابع شهرستان ورزقان زنده از زير آور بيرون کشيده شد.

بر اساس اين گزارش حال وی خوب است و برای انجام معاينات پزشکی به بيمارستان صحرايی رجايی انتقال يافته است.

در همین حال مقام های ایران در حال برآورد خسارات وارده از زلزله روز شنبه در این منطقه هستند.

خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی هلال احمر آذربايجان شرقی گزارش داده است که در زلزله اخير در مجموع ۱۵۵ هزار نفر دچار حادثه شدند که ۳۴ هزار و ۲۰۰ خانوار را تشکيل می‌دادند و از مجموع اين افراد تاکنون تنها ۵۰ هزار و ۴۱۵ نفر اسکان داده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد عليرضابيگی، استاندار آذربايجان شرقی، گفته است: ۱۲ هزار واحد مسکونی در اثر زلزله بين ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسيب ديده‌اند که برای «بازسازی و احداث دوباره اين واحدهای مسکونی بايد کانون‌های مناسب حتی برای استقرار دوباره روستاها شناسايی شود.»

محمد اشرفی، معاون عمرانی استاندار آذربايجان شرقی ، نيز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است ميزان خسارات زلزله حدود هشتصد ميليارد تومان طبق برآورد شده است.

معاون عمرانی استاندار آذربايجان شرقی، گفته است اين رقم «برآورد اوليه» است و امکان افزايش خسارات وجود دارد.

به گفته‌ اين مقام آذربايجان شرقی، ۳۰۷ روستا در اين استان بين يک تا صد درصد تخريب شده و در چهار شهر نيز آسيب‌هايی به منازل مسکونی وارد شده است.
XS
SM
MD
LG