لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

«جو امنیتی» در پی حضور نیروهای سپاه در مناطق زلزله‌زده


گزارش‌ وب‌سایت کلمه از مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی حاکی است که سپاه پاسداران با «امنیتی کردن جو» این مناطق، انبار و توزیع کمک‌های ارسالی را در دست خود گرفته و از فیلم‌برداری و عکس‌برداری توسط خبرنگاران در این مناطق جلوگیری می‌کند.

در همین حال خبر می‌رسد که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه «گزارش محرمانه‌ای» را در مورد مناطق زلزله‌زده به مجلس ارائه کرده‌ است.

حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، روز چهارشنبه ۲۵ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر علت جمع‌آوری آذوقه توسط نیروهای سپاه در این مناطق را تلاش برای «توزیع درست» این کمک‌ها عنوان کرد.

وی در این مورد گفت: «سپاه پاسداران و هلال احمر و کمیته امداد تمامی کمک‌ها را جمع کرده تا به صورت واحد به درستی توزیع شود.»

این در حالی است که خبرنگار وب‌سایت «کلمه» که روز چهارشنبه ۲۵ مرداد به مناطق زلزله‌زده اهر، ورزقان و هریس اعزام شده از «توزیع نادرست» کمک‌ها توسط سپاه و ایجاد «درگیری و عصبانیت» به خاطر «رفتار تند برخی از نیروهای سپاه» در این مناطق خبر می‌دهد.

در همین زمینه یکی از آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در ورزقان به خبرنگار «کلمه» گفت: «تمام کمک‌های ارسالی از بخش‌های مختلف، حتی کمک‌هایی که گفته می‌شود از ترکیه رسیده، را سپاه می‌گیرد و انبار می‌کند. طبق گفته او، حتی نمایندگان هلال احمر هم می‌نشینند نگاه می‌کنند و وقتی به آنها می‌گوییم شما چرا کاری نمی‌کنید، می‌گویند سپاه نمی‌گذارد.»

او با اشاره به «برخوردها و کتک‌کاری‌هایی» که در مواردی برای دریافت کمک‌ها صورت گرفته، توضیح داد: «چون آقایان می‌آیند چند بسته پرت می‌کنند بین مردم و می‌روند، به خاطر همین مردم مجبورند بروند با زور قبل از رسیدن کمک‌ها به انبارها و ذخیره شدن آن از سوی سپاه، آنها را بگیرند.»

وب‌سایت کلمه در ادامه می‌نویسد که «برخی مسئولان دولتی و بدتر از آنها برخی نیروهای سپاه، با وجود زحماتی که می‌کشند، به نوعی با مردم رفتار می‌کنند که نتیجه‌ای جز عصبانیت و در مواردی درگیر شدن آنها ندارد».

به گزارش خبرنگار اعزامی «کلمه» به مناطق زلزله‌زده، مردم این مناطق که با مشکلات این حادثه روبه‌رو هستند «تحمل برخوردهای نظامی و سخت‌گیرانه را ندارند» و «رفتار نیروهای سپاه پاسداران که گاهی به تندی هم می‌گراید، خشم برخی از مردم منطقه را برانگیخته‌ است».

حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر وجود خشم و عصبانیت در مردم این مناطق را تأیید کرد و در پاسخ به این که «مشاهده شده‌ است برخی‌ها با زورگیری کمک‌های مردمی را غارت می‌کنند» گفت: «نمی‌توان نام این‌ها را زورگیری گذاشت زیرا برخی عصبانی هستند ولی نیروی انتظامی صحیح نیست در حادثه مداخله کند زیرا موجب تشنج می‌شود و باید در این خصوص کار فرهنگی کرد.»

رئیس مدیریت بحران: از ممنوعیت برای خبرنگاران بی‌اطلاعم

وب‌سایت «کلمه» روز چهارشنبه در ادامه گزارش خود نوشت در حالی که در روزهای گذشته خبرنگاران و تصویربرداران می‌توانستند آزادانه در منطقه به کار خود برسند، «مشخص نیست جلوگیری از فعالیت آزادانه دوربین‌ها که از امروز آغاز شده با چه توجیهی صورت می‌گیرد».

در همین روز رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص ممنوع بودن کار عکاسان و خبرنگاران خارجی در مناطق زلزله‌زده به مهر گفت: «از این موضوع اطلاعی ندارم ولی مجوز آنها توسط وزارت ارشاد صادر می‌شود.»

گزارش محرمانه علی لاریجانی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از بازدید روز سه‌شنبه خود از مناطق زلزله‌زده شمال غرب ایران، در جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه مجلس «گزارش محرمانه‌ای» را در مورد مناطق زلزله‌زده به مجلس ارائه کرد.

این خبرگزاری در مورد این «گزارش محرمانه» مطلب دیگری عنوان نکرد و تنها گزارش داد که علی لاریجانی از کمیسیون عمران و بهداشت خواسته‌ است که کارگروهی را تشکیل داده تا بر روند کارها و بازسازی مناطق زلزله‌زده نظارت کنند.

عصر شنبه، ۲۱ مرداد، دو زمین‌لرزه به بزرگی بالای شش ریشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی را لرزاند که باعث تخریب ۲۴۵ روستا و ۱۲ هزار واحد مسکونی شد.

حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، شمار کشته‌شدگان این زمین‌لرزه را ۲۵۳ نفر و شمار زخمیان را ۳۸۰ نفر اعلام کرد. این در حالی است که وزارت بهداشت تعداد کشته‌شدگان را ۳۰۶ نفر و پزشکی قانونی هم شمار جان‌باختگان را ۱۶۹ نفر اعلام کرده‌اند.

«گناه نابخشودنی» خبرنگاران

از سوی دیگر در حالی که انتقادها از رادیو و تلویزیون دولتی ایران درخصوص «بی‌توجهی به پوشش دادن اخبار زمین‌لرزه آذربایجان شرقی» همچنان ادامه دارد، روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم در ایران، در شماره چهارشنبه خود رسانه‌ها و خبرنگاران ایرانی را به دلیل انتشار اخبار مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی به «سیاه‌نمایی»، «هم‌سویی با ضدانقلاب» و «اقدام علیه امنیت» متهم کرده‌ است.

روزنامه رسالت کوتاهی و قصور دولت محمود احمدی‌نژاد در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان را پذیرفته، اما آن را «طبیعی» دانسته و نوشته‌ است: «هنگام بروز یک حادثه و بلای طبیعی بروز مشکلات و برخی نواقص در امر امدادرسانی کاملا یک امر طبیعی است که البته باید به حداقل ممکن برسد، اما سیاه‌نمایی در خصوص کمک‌رسانی و کتمان واقعیات توسط خبرنگاران گناهی نابخشودنی است که موجب یاس و دلسردی مردم می‌گردد» و «این درست همان خط خبری است که دشمن دنبال می‌کند».
XS
SM
MD
LG