لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

البرادعی: حمله به ایران دیوانگی محض است


محمد البرادعی، مديرکل سابق آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آلمان که روز دوشنبه منتشر شد چنین اظهار نظر کرد که اسرائيل «ديوانه محض» خواهد بود اگر به حمله نظامی عليه ايران دست بزند، چرا که «اين امر جمهوری اسلامی را به ايجاد زردخانه هسته‌ای مصمم می‌کند».

تنش بين کشورهای غربی و جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای ايران طی ماه‌های اخير افزايش يافته و چند تن از مقام های اسرائيلی تاکنون در مورد احتمال حمله به تاسيسات هسته‌ای ايران سخن گفته‌اند.

محمد البرادعی در پاسخ به اين پرسش که آيا فکر می‌کند حمله اسرائيل به ايران قريب‌الوقوع است، پاسخ داد: «من چنين فکر نمی‌کنم. صادقانه بگويم من فکر می‌کنم که حمله به ايران ديوانگی محض است.»

برنده جايزه صلح نوبل افزود در صورت حمله به ايران «تهران با پشتيبانی تمام ايرانی‌ها، تقريبا تمام مردم خاورميانه و افراد زيادی در سراسر جهان، مسلما با سرعت به ساخت سلاح هسته‌ای روی خواهد آورد.»

بنيامين نتانياهو، نخست ‌وزير اسرائيل، در اسفندماه گذشته گفت که ديپلماسی در برابر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی کارساز نبوده ‌است. وی افزود دولت اسرائيل نمی‌تواند در برابر رژيمی که برای نابودی اسرائيل تلاش می‌کند، مدت زمان زيادی صبر کند.

آقای البرادعی افزود: «من دعا می‌کنم اين حمله هرگز اتفاق نيفتد. من فکر می‌کنم اسرائيلی‌ها به اندازه کافی باهوش‌اند و تشخيص می‌دهند که چنين حمله‌ای امنيت اين کشور را کاهش می‌دهد، نه افزايش.»

آقای البرادعی گفت اميد چندانی به موفقيت مذاکرات ايران و گروه ۵+۱ ندارد.

گروه ۵+۱، شامل آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان، ماه گذشته پس از دريافت نامه‌ای از ايران و تعهد اين کشور به گفت‌و‌گو در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، بر سر آغاز دور جديدی از مذاکرات به توافق رسيدند.

آخرين دور مذاکرات بيش از يک سال پيش در استانبول صورت گرفت که نتيجه‌ای در بر نداشت.

وی افزود: «اين موضوع زمانی حل می‌شود که آمريکايی‌ها و ايرانی‌ها دور ميز مذاکرات بنشينند و راهی برای زندگی با يکديگر پيدا کنند.»

مدیر سابق آژانس گفت: «هر کدام انتظار دارند، ديگری کوتاه بیاید. هيچ کدام اول کوتاه نخواهد آمد. هر دو بايد کوتاه بیایند.»

البرادعی همچنين گفت که اسرائيل ۲۰۰ بمب اتمی دارد و اين امر در خاورميانه احساس ناامنی ايجاد کرده است و خاورميانه بايد عاری از سلاح‌های کشتار جمعی شود.

آقای البرادعی بين سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۹ رياست آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را بر عهده داشت.
XS
SM
MD
LG